2. Education in the Middle Ages. Christianity and its influence on education. Scholasticism. Church school, urban, university.
3. Education and training in the period of humanism and renesance. Erasmus, Rabelais. Anti-reformation Reformation and Education (Unity of Brethren, Jesuit Education).
4. Education of Comenius.
5. Pedagogy of the Enlightenment period. Locke, Rousseau, Pestalozzi. Education in the Czech lands (Theresian reform, the so-called patriotic teachers KSAmerling).
6. Pedagogy and Education in 19 century. J. F. Herbart. Herbartismus. Diesterweg, Froebel, Ušinskij, Lindner. Education in the Czech lands in the 19th century.
7. Education Reform in the world. 20th pedagogical directions century.
8. Education and Education in Czechoslovakia in the 20th century.
1. Výchova v antickém Řecku a Římě. Sokrates, Platon, Aristoteles, Quintilianus.
2. Výchova ve středověku. Křesťanství a jeho vliv na výchovu. Scholastika. Školy církevní, městské, univerzity.
3. Výchova a vzdělání v období humanismu a renesance.Erasmus, Rabelais. Reformační a protireformační výchova (Jednota bratrská, školství jezuitského řádu).
4. Pedagogika J. A. Komenského.
5. Pedagogika doby osvícenství. Locke, Rousseau, Pestalozzi. Školství v českých zemích (tereziánská reforma, tzv. vlastenečtí učitelé, K.S.Amerling).
6. Pedagogika a školství v
19. století. J. F. Herbart. Herbartismus. Diesterweg, Fröbel, Ušinskij, Lindner. Školství v českých zemích v
19. století.
7. Reformní pedagogika ve světě. Pedagogické směry
20. století.
8. Školství a pedagogika v ČSR ve
20. století.
Předmět seznamuje posluchače s vývojem pedagogického myšlení, školské politiky a vzdělávacích institucí doma a ve světě v jednotlivých kulturních epochách od historických počátků do současnosti. Zvláštní pozornost je věnována problematice vývoje v českých zemích se zřetelem ke světovému kontextu.