1. Dědičné a konstituční faktory.
2. Vliv rodiny.
3. Vliv společnosti (školy, vrstevnických skupin, subkultur, médií) na děti a mládež.
4. Možnost predikace a prevence delikventního chování.
5. Systém péče o dětské a mladistvé delikventy v ČR.
6. Zahraniční modely využitelné při reformě péče o rizikovou mládež v ČR.
Předmět (v návaznosti na učivo základů sociální patologie) odhaluje možné příčiny, současnou strukturu a strategie prevence kriminality páchané mládeží. Vychází z fenomenu násilí, vymezuje kriminalitu vůči patologii sociální a definici sociální deviace.
Zabývá se otázkami dědičnosti a společenské podmíněnosti delikventního chování, vlivem rodiny, školy, vrstevnických skupin, subkultur, médií na děti a mládež. Seznamuje studenty se základními směry v kriminologii, s aktuálním vývojem kriminality mládeže u nás i ve světě, se způsoby intervence, které u nás mají tradici i s těmi, které se postupně rozvíjejí (alternativní tresty, terénní sociální práce, resocializační programy, možnosti psychoterapie aj.).
V rámci prevence kriminálního chování nabízí řadu programů preventivních aktivit.