Charles Explorer logo
🇨🇿

Zpracování grafiky na počítači

Předmět na Pedagogická fakulta |
OB2319251

Sylabus

GRAFIKA NA POČÍTAČI

Semigrafika, grafický režim, grafické uživatelské rozhraní

Jas a barva, vnímání barvy a jasu

Elementy počítačové grafiky, bod, přímka, vektor, křivka a plocha, transformace  

DRUHY A Vlastnosti GRAFIKY  

Zdroje grafických dat

Rastrový obraz, bodová grafika, bitová mapa

Vektorový obraz, vektorová (liniová) grafika

Barevná hloubka, bitová hloubka, rozlišení, interpolace, alias

ZPŮSOBY PRÁCE S GRAFIKOU NA POČÍTAČI

Charakteristiky bitmapových a vektorových grafických formátů

Komprese grafických dat

Zpracování barvy, přímé barvy, procesní modely barev, barevné profily, tisk

Specifika a oblasti aplikace vektorové a bitmapové grafiky

HARDWARE PRO ZPRACOVÁNÍ GRAFIKY

Světlocitlivé snímací prvky, skenery, rozlišovací schopnost, digitální foto

Grafické karty a grafické akcelerátory, vývoj, standardy, základní parametry

Monitory, projektory

Tiskárny, způsoby tisku, rozlišovací schopnost, specifika 

PROGRAMY PRO TVORBU A ZPRACOVÁNÍ GRAFIKY

Kreslicí programy, grafické editory, programy pro úpravu grafiky, grafické dílny a podpůrné programy, specializované programy

Charakteristika bitmapově a vektorově orientovaných grafických editorů 

Charakteristika prohlížečů, grafických dílen a nástrojů, podpůrných programů, specializovaných programů 

PRÁCE S BITMAPOVÝM GRAFICKÝM EDITOREM

Prostředí programu, dostupné nástroje a funkce

Základy práce s obrazem, zobrazení plochy, nástroje pro malování a kreslení, výběry barev a výplní, možnosti vytváření bitmapové grafiky

Úpravy bitmap, retušování, filtry a masky, změny velikosti, rozlišení a barevnosti, výřezy a vyjímání ploch, speciální efekty

Pracovní prostředí, uživatelské nastavení, práce s vrstvami

Import, archivy obrázků, export, konverze, kalibrace, tisk 

PRÁCE S VEKTOROVÝM GRAFICKÝM EDITOREM

Prostředí programu, dostupné nástroje a funkce

Zobrazení dokumentu, základy tvorby objektů, manipulace s objekty, úpravy objektů, řetězcový text, editace křivek, vyplňování objektů a práce s barvami, obrys objektů, Speciální funkce vektorových editorů a užití efektů

Vektorizace bitmapové grafiky, obkreslování (tracing) bitmap

Pracovní prostředí, uživatelské nastavení, práce s vrstvami, styly a šablonami

Import, symboly a archivy obrázků, export, tisk

DALŠÍ ZPŮSOBY PRÁCE S GRAFIKOU

Užití grafických programů pro úpravu a konverzi grafických souborů

Snímání obrazových předloh prostřednictvím skeneru

Optické rozpoznávání textů OCR - Optical Character Reading

Snímání obsahu obrazovek, jejich částí a dějů

Tvorba diagramů, funkce programu

Tvorba animovaných GIF sekvencí

Základní ozvučení grafických souborů a střih videosekvencí

Digitální foto, úpravy a tisk fotografií  

Anotace

Posláním studijního předmětu Zpracování grafiky na počítači je docílit u studentů pochopení základních principů a způsobů zpracování grafických dat na počítači a navodit, resp. rozvinout příslušnou způsobilost pro tvůrčí práci s grafickými nástroji a jejich prostřednictvím s grafickými informacemi na počítači. Úkolem předmětu je současně vytvořit adekvátní teoretické a kompetenční předpoklady pro další rozvoj ve směru využití a tvorby obecné i technicky orientované počítačové grafiky a multimediálních aplikací.

Cíl studijního předmětu spočívá v osvojení příslušných poznatků a činností z oblasti počítačové grafiky, zvládnutí základů práce s grafickými daty a využívání grafických informací s podporou počítače, osvojení různých způsobů získávání a úpravy grafických dat, včetně volby a ovládnutí příslušných zařízení či programů pro práci s grafikou a poznání jejich specifik a funkčních možností. Obsahově se předmět orientuje na druhy, vlastnosti a možnosti zpracování grafických dat na počítači, zdroje grafických dat, technické vybavení pro zpracování grafiky, zpracování barvy, typy a vlastnosti grafických formátů, programy pro tvorbu a zpracování grafiky a způsoby jejich využití ve smyslu tvorby, úpravy nebo prezentace grafiky na počítači.