Charles Explorer logo
🇨🇿

Management a ekonomika

Předmět na Pedagogická fakulta |
OB2319564

Sylabus

Základní makroekonomické pojmy

Makroekonomické subjekty - domácnosti, podniky, vláda

Základní makroekonomické veličiny - hrubý domácí produkt, národní produkt, inflace, zaměstnanost v ČR i EU

Alternativní měření ekonomického růstu - HDI, NEW, …

Makroekonomické politiky

Hospodářský cyklus - fáze, důsledky

Hospodářské politiky - fiskální, monetární,  funkce a nástroje hospodářských politik

Státní rozpočet -  výdaje a příjmy státního rozpočtu, rozpočtové saldo - přebytek, deficit, Maastrichtská kriteria

Model agregátní poptávky a nabídky

Poptávka - druhy, poptávkové šoky

Nabídka - nabídkové šoky

Teorie tržní rovnováhy

Problematika spotřebitele

Předpoklady racionálního chování spotřebitele

Užitek spotřebitele

Rozpočtové omezení spotřebitele

Komplementy a substituty

Podnikání

Základní pojmy - podnikatel, osobnost podnikatele, podnikání, podnik, legislativa

Právní formy podnikání - samostatný podnikatel, obchodní společnosti, podnikání na základě zvláštních předpisů, družstva, státní podnik,

Podnik - životní cyklus podniku, poslání a cíle podniku,

Produktová a cenová strategie podniku

Vnější a vnitřní prostředí podniku, zájmové skupiny, SWOT analýza

Problematika firmy

Dokonalá konkurence

Nedokonalá konkurence - monopol, monopolistická konkurence, oligopol zisk, alternativní cíle firmy

Příjmy, výdaje, cash-flow, náklady, výnosy

Problematika veřejného sektoru

Veřejný sektor - vymezení, příčiny existence

Problematika veřejných statků a externalit

Neziskové organizace - typy, poslání, zdroje financování

Management

Vymezení, historický vývoj, úrovně managementu

Osobnost manažera - manažerské dovednosti, role manažera

Manažerské funkce - plánování, organizování, řízení lidských zdrojů, vedení, kontrola

Personální management

Styly řízení,

Výběr a hodnocení pracovníků

Motivace - Maslowova pyramida potřeb, McGregorova teorie X a Y

školský management vzdělávací politika, řízení školství (školský management) teorie řízení školy (management školy) teorie řízení pedagogického procesu (třídní management)

Anotace

Cílem studijního předmětu Management a ekonomika je dosáhnout u studentů základní orientace v ekonomických podmínkách a charakteristikách národního hospodářství v ČR i EU a současně v podmínkách rozhodování spotřebitele či podnikatelského subjektu a to z pohledu ekonomického, manažerského i marketingového. Předmět poskytuje náhled na problematiku veřejného sektoru, specifika školského managementu v kontrastu s podnikatelskými subjekty.

V rámci studijního předmětu Management a ekonomika budou studenti schopni analyzovat vnitřní a vnější podmínky existence podniku a navrhnout strategii pro jeho další působení.