Základní makroekonomické pojmy
Makroekonomické subjekty - domácnosti, podniky, vláda
Základní makroekonomické veličiny - hrubý domácí produkt, národní produkt, inflace, zaměstnanost v ČR i EU
Alternativní měření ekonomického růstu - HDI, NEW, …
Makroekonomické politiky
Hospodářský cyklus - fáze, důsledky
Hospodářské politiky - fiskální, monetární, funkce a nástroje hospodářských politik
Státní rozpočet - výdaje a příjmy státního rozpočtu, rozpočtové saldo - přebytek, deficit, Maastrichtská kriteria
Model agregátní poptávky a nabídky
Poptávka - druhy, poptávkové šoky
Nabídka - nabídkové šoky
Teorie tržní rovnováhy
Problematika spotřebitele
Předpoklady racionálního chování spotřebitele
Užitek spotřebitele
Rozpočtové omezení spotřebitele
Komplementy a substituty
Podnikání
Základní pojmy - podnikatel, osobnost podnikatele, podnikání, podnik, legislativa
Právní formy podnikání - samostatný podnikatel, obchodní společnosti, podnikání na základě zvláštních předpisů, družstva, státní podnik,
Podnik - životní cyklus podniku, poslání a cíle podniku,
Produktová a cenová strategie podniku
Vnější a vnitřní prostředí podniku, zájmové skupiny, SWOT analýza
Problematika firmy
Dokonalá konkurence
Nedokonalá konkurence - monopol, monopolistická konkurence, oligopol zisk, alternativní cíle firmy
Příjmy, výdaje, cash-flow, náklady, výnosy
Problematika veřejného sektoru
Veřejný sektor - vymezení, příčiny existence
Problematika veřejných statků a externalit
Neziskové organizace - typy, poslání, zdroje financování
Management
Vymezení, historický vývoj, úrovně managementu
Osobnost manažera - manažerské dovednosti, role manažera
Manažerské funkce - plánování, organizování, řízení lidských zdrojů, vedení, kontrola
Personální management
Styly řízení,
Výběr a hodnocení pracovníků
Motivace - Maslowova pyramida potřeb, McGregorova teorie X a Y
školský management vzdělávací politika, řízení školství (školský management) teorie řízení školy (management školy) teorie řízení pedagogického procesu (třídní management)
Cílem studijního předmětu Management a ekonomika je dosáhnout u studentů základní orientace v ekonomických podmínkách a charakteristikách národního hospodářství v ČR i EU a současně v podmínkách rozhodování spotřebitele či podnikatelského subjektu a to z pohledu ekonomického, manažerského i marketingového. Předmět poskytuje náhled na problematiku veřejného sektoru, specifika školského managementu v kontrastu s podnikatelskými subjekty.
V rámci studijního předmětu Management a ekonomika budou studenti schopni analyzovat vnitřní a vnější podmínky existence podniku a navrhnout strategii pro jeho další působení.