Charles Explorer logo
🇬🇧

Middle East in Comparative Educational Studies

Class at Faculty of Education |
OB2333005

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Témata kurzu: (1) Islám a Západ (vzájemná percepce - role médií, knižního trhu, školního kurikula, obsahu učebnic), (2) Imigrace a integrace (vzorce migrace, integrační modely, komparace USA, západní Evropa, Česká republika, generační pohled a situace mládeže a role vzdělávání), (3) Blízký východ a modernizace či pozápadnění, (4) Radikalizace a mládež, (5) Příčiny zaostalosti, (6) Analýza terorismu a role vzdělávání.

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Kurz se zaměřuje na aktuální procesy a problémy odehrávající se na Blízkém východě a na jeho vztahy se Západem. Zdůrazněna je problematika vzdělávání a její promítání do klíčových procesů a problémů regionu.

Zvláštní důraz je kladen na rozbor procesu modernizace (populační exploze, urbanizace, růst vzdělanosti, expanze médií), dopadů globalizace, situace mládeže, migrace, změny politického diskurzu, vzestup politického islámu a sociálních konfliktů. Důraz je kladen na komparativní perspektivu (synchronní i asynchronní).

Kurz je zaměřen interdisciplinárně (historie, orientalistika, politologie), primární důraz je však kladen na sociologickou perspektivu a perspektivu srovnávací pedagogiky. V rámci komparativní pedagogiky dnes totiž dochází k renesanci zájmu o současný svět islámu, zejména o region Blízkého východ, a také o vztahy islámu a Západu.

Na institucionální rovině lze tento rostoucí zájem dokumentovat na vzniku tzv. Middle East Special Interest Group, která byla ustavena v rámci Světové asociace srovnávací pedagogiky a pravideně organizuje vlastní sekce na význačných světových komparativistických kongresech.

Přitom rozsah zájmu těchto studií je značný: od analýz vývoje vzdělanosti obyvatelstva v daných zemích, přes analýzy vývoje vzdělávacích systémů v kontextu ekonomické a politické modernizace daných regionů či rozbory obsahů učebnic a školního kurikula, až po hledání vztahu mezi úrovní dosaženého vzdělání a politickou radikalizací.