Charles Explorer logo
🇨🇿

Hra na klavír IV

Předmět na Pedagogická fakulta |
OB7308241

Sylabus

Konkrétní úkoly v semestru jsou následující:

A)

V levé  ruce umět vytvořit kromě  základních akordů harmonickékadence  (T,S,D),  též  akordy  mimotonální  ke  II.  stupni  a kdominantě  a akordy  postavené  na  vedlejších stupních  tóniny vtóninách A,H,D,E,F,G  dur. V těchto  tóninách je třeba  se naučithrát 20 písní pro MŠ  ze skript M. Kodejšky - III. díl.

B)

Ze sbírky písní pro hudebně pohybovou výchovu se naučit hrát azpívat  tyto písně:  Točíme  kolečko,  Jarní popěvek,  Vláček, Naprocházce, Myšky, Ovečky, Meluzína,  Mráz,Přiletěla  vrána.

K těmto  písním  si  student vytvoří vlastní stylizovaný doprovod.                                                                                                                                     

C)

Dovednost zazpívat a zahrát ve dvou vhodných transpozicích a  ve stylizovaném a harmonicky obohaceném doprovodu tyto písně:

Ach, synku, Já do lesa,Žežuličko,Rybička maličká,Škubejte kravičky Šel tudy,Travička,Pod naším okýnkem,Pec nám spadla                                                                 D) Hra a  zpěv  uvedených písní vždy ve dvou vhodných tóninách

(dle Výběru lidových a umělých  písní pro UMŠ - M. Kodejška).

To je on,Jahůdka,Malý lvíček, Struhadlo,Lečo,Bedla                                                                                                                                                       

E) Hra a zpěv české státní hymny Kde domov můj  

Zkouška ze Hra na klavír a impr. dopr. IV

A) 6 přednesových skladeb dle vlastního výběru (dvě z 1. semestru, dvě z 2. semestru a 2 ze 3.semestru)

B)  Dvě rytmicko   melodická   průpravná  nebo  přípravná  cvičení  v transpozicích

C) Doprovod  dvou písní  (jednu dle vlastního doprovodu) pro předškolní děti z příručky od M. Kodejšky  a M. Popoviče v transpozicích a ve stylizovaném doprovodu pomocí základních akordů (T,S,D) - durové písně se zpěvem

D) Doprovod  dvou mollových písní dle vlastního výběru pro předškolní děti ve stylizovaném doprovodu a se zpěvem.

E)  Hra dvou  určených písní  ze zpěvníku  pro MŠ Malým zpěváčkům (podle not)F) Hra dvou libovolných písní pro starší děti s uplatněním stylizace doprovodů a v jiné tónině než v C dur

G)  Zpěv a hra České státní hymny

Hodnocení zkoušky na konci 4. semestru:

Žádná uvedená oblast (body A až F) nesmí mít menší počet bodů než 5. Maximálně je  možné  získat  10 bodů.

Anotace

Výuka je zaměřena především na uplatnění hudební teorie v praktické harmonii u klavíru při doprovodech písní pro děti. Zaměří se na písně pro děti v předškolním a v mladším školním věku.

Studenti budou hrát písně v transpozicích, ve stylizaci doprovodů (pochod, polka, kombinovaně, valčík, rozloženě) a naučí se je hrát s využitím akordů základních, mimotonálních, postavených na vedlejších stupních tóniny a dominantního septakordu. Některé písně budou zaměřeny speciálně pro hudebně pohybové uplatnění.

V tomto semestru budou studenti hrát rovněž umělé písně. Na závěr se podrobí zkoušce, která prověří kvalitu dosažených dovedností z oblastí interpretace drobných přednesových skladeb, zpěvu a hry lidových písní pro děti včetně vokálně průpravných nebo přípravných cvičení.