1. Pohybový systém - kosti, svaly, klouby.
2. Anatomická specifika dětského věku.
3. Somatotypy.
4. Růst a proporcionalita těla.
5. Aerobní a anaerobní cvičení (trénink).
6. Fyziologické aspekty pohybové aktivity.
7. Změny v dýchacím a oběhovém systému při zátěži.
8. Stravování.
9. Pitný režim.
10. Termoregulace.
11. Vliv pohybové aktivity (PA) a sportovního tréninku na růst a vývoj dětského organismu.
11. Sportovně pohybové aktivity ve vztahu ke zdraví a kvalitě života.
12. Význam včasného a soustavného rozvoje pohybových schopností v životě člověka.
13. Motivace k pohybové aktivitě a sportovním činnostem.
14. Zdravotní aspekty pohybových aktivit v jednotlivých věkových údobích.
15. Složky vhodného pohybového režimu s preventivním účinkem, rizika vzniku onemocnění (oběhových, metabolických aj.).
16. Význam pohybových aktivit dětí a mládeže v rámci prevence poruch zdraví.
17. Význam pohybových aktivit pro zdraví, zdravotně orientovaná zdatnost jako faktor prevence civilizačních chorob, dětských úrazů, stresu aj.
18. Fyziologie zátěže (reakce jednotlivých soustav na tělesné zatížení).
19. Vztah pohybu a výživy (příčiny a důsledky dětské obezity, mentální anorexie a bulimie).
20. Zásady přípravy kondičních programů; pohyb.
21. Motivace k rozvíjení pohybových (sportovních) aktivit.
Předmět má propedeutický charakter a jeho cílem je vybavit studenty teoretickými znalostmi funkčně pojaté somatologie. Slouží k zopakování a prohloubení středoškolského učiva a navazuje na něj rozšířený výklad anatomie a fyziologie vybraných tělních soustav.
Důraz je důsledně kladen na ty partie učiva, které jsou podstatné pro pochopení biologických determinant, možností a limitů lidského organismu, a to se zřetelem na zaměření oboru.