V úvodních tématech bude pozornost zaměřena na obecné charakteristiky vývojové a sociální psychologie: vymezení předmětů obou disciplín a jejich metody, principy a determinanty vývoje (zrání vs. učení, dědičnost vs. prostředí), socializace a její mechanismy (sociální učení, nápodoba, identifikace, observační učení), vybrané teorie vývoje a socializace aj.
V dalším postupu bude uplatňován přístup skrze dané vývojové období, se specifiky vývojových charakteristik a probíhající socializace: předškolní věk: vývoj kognitivní, řečový, motorický, problémové oblasti vývoje (lateralita, nerovnoměrnosti ve vývoji jednotlivých funkcí, školní zralost aj.), socializace a vývoj sociální (význam rodiny, mateřské školy, vrstevníků, vytváření postojů, vytváření sebepojetí, morální vývoj) mladší a střední školní věk: vývoj v jednotlivých oblastech, škola jako místo výkonu a problémové okruhy s tímto spojené (neprospěch, specifické poruchy učení a chování, adaptační problémy aj.), socializační prostředí školy, vztah učitele a žáka, percepčně postojová orientace učitele. starší školní věk (puberta, adolescence): proměny v oblasti tělesné, psychické (důraz na kognitivní vývoj), problémy ve vývoji, krize vztahů s dospělými, školní třída jako soc. skupina, vývoj identity, interakce žáka a učitele.
Cílem kurzu je seznámit studenty s pohledy vývojové a sociální psychologie na období předškolního, mladšího, středního a staršího školního věku tak, aby studenti získali přehled návaznosti jednotlivých vývojových etap a pochopili zákonitosti, principy a vývojové úkoly a probíhající socializaci v jednotlivých obdobích.