Cílem předmětu je poskytnout studentům podrobnější informace o metodách psychologické diagnostiky žákovy osobnosti, jednotlivých psychických procesů a nejčastěji se vyskytujících psychických poruch v dětství a dospívání.
Obsahem kurzu jsou metody psychologické diagnostiky a některé metodologické problémy. Vytváření pozorovacích kategorií, vedení rozhovoru, konstrukce dotazníku, sestavení anamnézy, diagnostika vztahů ve školní třídě, sociální percepce, diagnostika motivace výkonu, aspira ční úroveň žáka, ADHD a poruchy učení
Odborná literatura:
DVOŘÁKOVÁ, M. Pedagogicko-psychologická diagnostika I. České Budějovice: PedF JU, 1995.
HADJ MOUSSOVÁ, Z.; DUPLINSKÝ, J. a kol. Diagnostika. Praha: PedF UK, 2002.
HRABAL, V. Pedagogicko-psychologická diagnostika žáka. Praha: SPN, 1989.
KOLUCHOVÁ, J.; MORÁVEK, S. Psychologická diagnostika dětí a mládeže. Olomouc: UP, 1990.
ŘÍČAN, P.; KREJČÍŘOVÁ, D. Dětská klinická psychologie. Praha: Avicenum, 1998.
SVOBODA, M. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál, 2001.
TRPIŠOVSKÁ, D. a kol. Psychologická diagnostika pro učitele. Ústí nad Labem: PF UJEP, 1997.