Charles Explorer logo
🇬🇧

Sociocultural approaches to learning and thinking

Class at Faculty of Education |
OBPS13088

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Témata jednotlivých přednášek a seminářů členíme do 2 bloků Blok I. Vygotský a jeho odkaz v pedagogice a psychologii Základní teoretická východiska činnostní psychologie Základní pojmy vygotského kulturně - historické teorie vývoje poznávacích funkcí Psychologické nástroje Blok II. Feuerstein a jeho význam pro soudobou pedagogickou psychologii Základní teoretická východiska Feuersteinova pojetí vývoje poznávacích funkcí Teorie strukturní kognitivní modifikovatelnosti Zkušenosti zprostředkovaného učení Studijní literatura povinná: Vygotský, L.S.(2004): Psychologie myšlení a řeči. Praha Portál.

Málková, G. (2009): Zprostředkované učení. Portál, Praha.- kapitola Užití zprostředkovaného učení v pedagogické diagnostice a hodnocení

Studijní literatura doporučená: Kozulin, A. (1998): Psychological tools: A sociocultural Approach to Education. Harvard University Press, Cambridge (Mass.)-část k dispozici v českém překladu v souborech sis.

Feuerstein a kol. (2014) Vytváření a zvyšování kognitivní modifikovatelnosti.Karolinum Praha Málková, G. (2008): Umění zprostředkovaného učení. Togga , Praha. plný seznam doporučené literatury je k dispozici ve studijních oporách kurzu v Moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=2357#section-0  

Atestace 1. PODKLAD PRO ATESTACI TVOŘÍ účast na semináři a předepsaná četba povinná četba ke kurzu (její zpracování vp růběhu semestru) 2. VÝSLEDEK PÍSEMNÉHO ZÁVĚREČNÉHO TESTU (ÚSPĚŠNOST ALESPOŇ 50%)

Konzultace ke kursu: dle aktuální části semestru- viz nástěnka IS.

Annotation

This course is meant be a n introduction to the theoretical roots of so called sociocultural approach to understand and study thinking and learning within educational psychology.

The content of this course is rooted in two dominant perspectives created by 1. L. S. Vygotský and 2. Reuven Feuerstein.

The aim of this course is to show and demonstrate potentiality of these two approaches inspire current pedagogical and counseling praxis- especially for questions of multicultural education and dynamic approaches to assessment. .

Within a course of 13 seminars students are invited to study materials about 1. Vygotskian (and neovygotskian ) theories and 2. R. Feuerstein´s perspective to understand development of learning and thinking.