Charles Explorer logo
🇨🇿

Přehled psychologických systémů

Předmět na Pedagogická fakulta |
OBPS13097

Sylabus

1. blok: VÝCHODISKA A PARADIGMATA PSYCHOLOGICKÝCH PŘÍSTUPŮ

- pluralita přístupů v psychologii

- synchronní a diachronní přístup

- pojem paradigma, T. Kuhn: ?Struktura vědeckých revolucí?

- cyklus vývoje vědy: a) období normální vědy, b) období krize, c) revoluce 2. blok: ÚROVNĚ PARADIGMATU V PSYCHOLOGII

- rovina filosofických východisek (transscientálních kategorií)

- rovina psychologických východisek (předmětných kategorií)

- rovina metodologických postupů

- rovina pojmoslovná a terminologická 3. blok: PRESKRIPCE JAKO DIMENZE POPISU PARADIMAT V PSYCHOLOGII

- preskripce: bipolární pojmy, jejichž prostřednictvím je možné charakterizovat určité stránky různých psychologických směrů

- charakteristika vybraných preskripcí 1. vědomé - nevědomé (obsahy) 2. objektivismus ? subjektivismus 3. determinismus ? indeterminismus 4. empirismus ? racionalismus 5. funkcionalismus ? strukturalismus 6. induktivní - deduktivní (metoda) 7. mechanicismus ? vitalismus 8. objektivismus ? subjektivismus (metodologicky chápáno) 9. molekulárnost ? molárnost 10. monismus ? dualismus 11. naturalismus - supernaturalismus 12. nomotetický - idiografický (přístup) 13. periferismus - centralismus 14. purismus ? utilitarismus 15. kvantitativní - kvalitativní (přístup) 16. racionalismus ? iracionalismus 17. statický ? dynamický: 18. statický - vývojový přístup 4. blok: PSYCHOLOGICKÁ PARADIGMATA V POHYBU:

- pohyb a rozpory psychologického myšlení ? McLuhanova tetráda (figura a pozadí)

- 4 otázky:

- 1) na co tato idea ?vrhá světlo?? (FIGURA)

- 2) co je zde překonáváno? (POZADÍ)

- 3) Co je zde aktualizováno? Na co se zde navazuje? (FIGURA)

- 4) Co je (nevyhnutelnou) inverzí? ?V co se to nakonec zvrhne?? (POZADÍ) 5. blok: CHARAKTERISTIKA VYBRANÝCH PŘÍSTUPŮ A PARADIGMAT

- strukturalismus a funkcionalismus

- behaviorismus

- gestaltismus

- Freudova psychoanalýza

- Jungova hlubinná psychologie

- Adler, neopsychoanalýza, Berne

- existenciální a humanistická psychologie

- transpersonální psychologie

- kognitivní psychologie

- kulturně historický přistup 6. blok: SCIENTISMUS (VERSUS ANTROPOLOGICKÝ PŘÍSTUP) V PSYCHOLOGII

- analytický přístup

- preferování mechanických vazeb

- kauzální přístup

- kvantifikace jevů

- převaha diskursivního myšlení

- přísný determinismus

- nomotetický přístup

- ahistorické pojetí

- reduktivní postupy

- pasivní pojetí člověka 7. blok: HODNOTOVÁ, NORMATIVNÍ STRÁNKA PSYCHOLOGICKÝCH PŘÍSTUPŮ:

- psychologické přístupy mají v sobě v různé míře obsaženo pojetí OPTIMA

- schéma, v němž jsou nastolovány otázky optima, norem či hodnot:

- identifikace ?potíže? (problému, konfliktu)

- hledání zdroje ?potíže?

- hledání řešení

- s ohledem na určitý optimální, žádoucí stav, tj. cíl, který je nositelem určité hodnoty

- tedy schéma: POTÍŽ (zdroj) ? ŘEŠENÍ ? CÍL (hodnota)

- příklady: psychoanalýza, analytická psychologie, individuální psychologie, transakční analýza, logoterapie ad.

Příklad normativního rozměru psychol. přístupů: Freud

POTÍŽ: konflikty uvnitř jedince (výraz konfliktu mezi ?přírodou a civilizací?

ŘEŠENÍ: třeba překonat infantilní fixace, vědomým způsobem řešit konflikty, identifikovat se jako realistický jedinec vědomý si sebe sama

CÍL: vědomí, silné ego, přizpůsobení realitě, schopnost sublimace

Příklad normativního rozměru psychol. přístupů: Adler

POTÍŽ (a její zdroj): pocit méněcennosti kompenzovaný touhou po moci, mocenské strategie ega uplatňující v různých životních liniích

ŘEŠENÍ: překonání mocenských hrátek ega

CÍL: společenský cit, realizace zralých vztahů k lidem

Příklad normativního rozměru psychol. přístupů: Berne

POTÍŽ: Fungujeme v rámci jakýchsi rigidních scénářů ? her, které jsou výrazem naší neschopnosti skutečné intimity, neschopnosti spontánně a pružně volit a uvědomovat si, co vlastně děláme

ŘEŠENÍ: Je třeba pojmenovat a prokouknout hry, vzdát se zisku, který přinášejí

CÍL: vědomí toho, co děláme, spontaneita pružného rozhodování, intimní vztahy, přijetí rizika a odpovědnosti

Příklad normativního rozměru psychol. přístupů: Fromm

POTÍŽ: člověk není schopen unést svojí svobodu a rozpory existence a utíká k různým formám ?úniků?. Toto má vedle individuální roviny své zdroje a obdoby také na rovině společenského uspořádání

ŘEŠENÍ: třeba měnit sebe i společnost

CÍL: 1) milovat 2) tvořit 3) být zakořeněný 4) mít vlastní identitu 5) rozumět světu i sobě v něm 8. blok: POSTMODERNÍ OBRAT V PSYCHOLOGII

- obecná charakteristika postmoderního obratu:

- relativizace moderní racionality, důvěry v pokrok, relativizace vědy

- od universálního k lokálnímu

- od individuálního subjektu k sociálnímu kontextu

- od objektivní reality k realitě sociálně konstruované

- sociální konstruktivismus

- diskursivní psychologie

- kritická psychologie

- narativní psychologie 9. blok: SOCIÁLNÍ KONSTRUKTIVISMUS PODLE McLUHANOVY ?TETRÁDY?:

- FIGURA: psychické procesy jako sociální, jako konstrukce, skrze diskurs

- PŘEKONÁVÁNO: autonomní individuum, objektivní psych. realita, mentalismus, universální psychické zákonitosti

- AKTUALIZACE: např. symbolický interakcionismus, Lacanova reinterpretace psychoanalýzy, Vygotský ad.

- INVERZE: rozpuštění psychologie v sociologii či lingvistice / zaujatý (zato však přiznaný) nástroj ideologických pozic 10. blok: PSYCHOLOGIE A IDEOLOGICKÁ KRITIKA

- psychologie a naturalizace

- ideologická kritika jako ?de-naturalizace?

- ideologie jako representace imaginárního vztahu subjektu k jeho reálným podmínkám

- ?odkud? můžeme kritizovat ideologii