1. blok: VÝCHODISKA A PARADIGMATA PSYCHOLOGICKÝCH PŘÍSTUPŮ
- pluralita přístupů v psychologii
- synchronní a diachronní přístup
- pojem paradigma, T. Kuhn: ?Struktura vědeckých revolucí?
- cyklus vývoje vědy: a) období normální vědy, b) období krize, c) revoluce 2. blok: ÚROVNĚ PARADIGMATU V PSYCHOLOGII
- rovina filosofických východisek (transscientálních kategorií)
- rovina psychologických východisek (předmětných kategorií)
- rovina metodologických postupů
- rovina pojmoslovná a terminologická 3. blok: PRESKRIPCE JAKO DIMENZE POPISU PARADIMAT V PSYCHOLOGII
- preskripce: bipolární pojmy, jejichž prostřednictvím je možné charakterizovat určité stránky různých psychologických směrů
- charakteristika vybraných preskripcí 1. vědomé - nevědomé (obsahy) 2. objektivismus ? subjektivismus 3. determinismus ? indeterminismus 4. empirismus ? racionalismus 5. funkcionalismus ? strukturalismus 6. induktivní - deduktivní (metoda) 7. mechanicismus ? vitalismus 8. objektivismus ? subjektivismus (metodologicky chápáno) 9. molekulárnost ? molárnost 10. monismus ? dualismus 11. naturalismus - supernaturalismus 12. nomotetický - idiografický (přístup) 13. periferismus - centralismus 14. purismus ? utilitarismus 15. kvantitativní - kvalitativní (přístup) 16. racionalismus ? iracionalismus 17. statický ? dynamický: 18. statický - vývojový přístup 4. blok: PSYCHOLOGICKÁ PARADIGMATA V POHYBU:
- pohyb a rozpory psychologického myšlení ? McLuhanova tetráda (figura a pozadí)
- 4 otázky:
- 1) na co tato idea ?vrhá světlo?? (FIGURA)
- 2) co je zde překonáváno? (POZADÍ)
- 3) Co je zde aktualizováno? Na co se zde navazuje? (FIGURA)
- 4) Co je (nevyhnutelnou) inverzí? ?V co se to nakonec zvrhne?? (POZADÍ) 5. blok: CHARAKTERISTIKA VYBRANÝCH PŘÍSTUPŮ A PARADIGMAT
- strukturalismus a funkcionalismus
- behaviorismus
- gestaltismus
- Freudova psychoanalýza
- Jungova hlubinná psychologie
- Adler, neopsychoanalýza, Berne
- existenciální a humanistická psychologie
- transpersonální psychologie
- kognitivní psychologie
- kulturně historický přistup 6. blok: SCIENTISMUS (VERSUS ANTROPOLOGICKÝ PŘÍSTUP) V PSYCHOLOGII
- analytický přístup
- preferování mechanických vazeb
- kauzální přístup
- kvantifikace jevů
- převaha diskursivního myšlení
- přísný determinismus
- nomotetický přístup
- ahistorické pojetí
- reduktivní postupy
- pasivní pojetí člověka 7. blok: HODNOTOVÁ, NORMATIVNÍ STRÁNKA PSYCHOLOGICKÝCH PŘÍSTUPŮ:
- psychologické přístupy mají v sobě v různé míře obsaženo pojetí OPTIMA
- schéma, v němž jsou nastolovány otázky optima, norem či hodnot:
- identifikace ?potíže? (problému, konfliktu)
- hledání zdroje ?potíže?
- hledání řešení
- s ohledem na určitý optimální, žádoucí stav, tj. cíl, který je nositelem určité hodnoty
- tedy schéma: POTÍŽ (zdroj) ? ŘEŠENÍ ? CÍL (hodnota)
- příklady: psychoanalýza, analytická psychologie, individuální psychologie, transakční analýza, logoterapie ad.
Příklad normativního rozměru psychol. přístupů: Freud
POTÍŽ: konflikty uvnitř jedince (výraz konfliktu mezi ?přírodou a civilizací?
ŘEŠENÍ: třeba překonat infantilní fixace, vědomým způsobem řešit konflikty, identifikovat se jako realistický jedinec vědomý si sebe sama
CÍL: vědomí, silné ego, přizpůsobení realitě, schopnost sublimace
Příklad normativního rozměru psychol. přístupů: Adler
POTÍŽ (a její zdroj): pocit méněcennosti kompenzovaný touhou po moci, mocenské strategie ega uplatňující v různých životních liniích
ŘEŠENÍ: překonání mocenských hrátek ega
CÍL: společenský cit, realizace zralých vztahů k lidem
Příklad normativního rozměru psychol. přístupů: Berne
POTÍŽ: Fungujeme v rámci jakýchsi rigidních scénářů ? her, které jsou výrazem naší neschopnosti skutečné intimity, neschopnosti spontánně a pružně volit a uvědomovat si, co vlastně děláme
ŘEŠENÍ: Je třeba pojmenovat a prokouknout hry, vzdát se zisku, který přinášejí
CÍL: vědomí toho, co děláme, spontaneita pružného rozhodování, intimní vztahy, přijetí rizika a odpovědnosti
Příklad normativního rozměru psychol. přístupů: Fromm
POTÍŽ: člověk není schopen unést svojí svobodu a rozpory existence a utíká k různým formám ?úniků?. Toto má vedle individuální roviny své zdroje a obdoby také na rovině společenského uspořádání
ŘEŠENÍ: třeba měnit sebe i společnost
CÍL: 1) milovat 2) tvořit 3) být zakořeněný 4) mít vlastní identitu 5) rozumět světu i sobě v něm 8. blok: POSTMODERNÍ OBRAT V PSYCHOLOGII
- obecná charakteristika postmoderního obratu:
- relativizace moderní racionality, důvěry v pokrok, relativizace vědy
- od universálního k lokálnímu
- od individuálního subjektu k sociálnímu kontextu
- od objektivní reality k realitě sociálně konstruované
- sociální konstruktivismus
- diskursivní psychologie
- kritická psychologie
- narativní psychologie 9. blok: SOCIÁLNÍ KONSTRUKTIVISMUS PODLE McLUHANOVY ?TETRÁDY?:
- FIGURA: psychické procesy jako sociální, jako konstrukce, skrze diskurs
- PŘEKONÁVÁNO: autonomní individuum, objektivní psych. realita, mentalismus, universální psychické zákonitosti
- AKTUALIZACE: např. symbolický interakcionismus, Lacanova reinterpretace psychoanalýzy, Vygotský ad.
- INVERZE: rozpuštění psychologie v sociologii či lingvistice / zaujatý (zato však přiznaný) nástroj ideologických pozic 10. blok: PSYCHOLOGIE A IDEOLOGICKÁ KRITIKA
- psychologie a naturalizace
- ideologická kritika jako ?de-naturalizace?
- ideologie jako representace imaginárního vztahu subjektu k jeho reálným podmínkám
- ?odkud? můžeme kritizovat ideologii