Název studijního předmětu: Psychologický výzkum. Téma r. 2010/2011 "Dívky a chlapci ve školní třídě (gender)"Typ studijního předmětu: povinnýRozsah studijního předmětu: 2 hodiny / týden, 4 + 4 kredityFormy výuky studijního předmětu: 1/1, přednáška / seminář a badatelská praxe ZS, 0/2 seminář a badatelská praxe LSZpůsob ukončování studijního předmětu: zápočet (ZS; test z metodologie a 10 stránkový draft materiálové práce) + klasifikovaný zápočet (LS; 20 stránková práce, publikovatelná internetově)Požadovaná prerekvizita: Statistika pro psychology a Teorie psychologického výzkumu Je prerekvizitou pro: 0Počet míst: počet Bc. studentůGarant kurzu: Miloš KučeraVyučující: vedoucí tématu Irena Smetáčková. Vedení prací: Miroslav Klusák, Miloš Kučera, Irena Smetáčková, Ida ViktorováRočník/Semestr standardní trajektorie: 2. rok Bc, ZS + LSCíl kurzu: studenti provedou vlastní výzkum ve školním terénu a napíší z něj materiálovou práci, publikovatelnou v internetovém časopisu katedry ("Archív výzkumů psychického vývoje a jeho historie").Pro kurs je na akademický rok stanovováno jednotné téma, aby se zvýšila pozornost studijní skupiny při prezentování jednotlivých prací na semináři, aby si studenti mohli sdělovat zkušenost se stejným tématem a aby bylo postupně kolektivně teoretizováno.
Tematické zaměření výzkumných projektů pro akademický rok 2010/2011: Dívky a chlapci ve školní třídě (gender)Cílem je porozumět tomu, jaká je úloha genderu v uspořádání vztahů ve školní třídě (jako vrstevnické skupině a jako pedagogické skupině). Popsat ideální a reálné podoby maskulinit a femininit u školních dětí.
Postup:- Ve dvojicích nalézt školu, která bude ochotná poskytnout dvě třídy k zadání sociometrie (v případě, že tam byla sociometrie nedávno udělána, poskytne její výsledky) a provedení pozorování a rozhovorů.- Každá dvojice bude navštěvovat dvě třídy. Zjištění bude dvojice diskutovat. Třídy by měly být od sebe věkově vzdálené (např. 1. a 6. ročník).- Zahájit nestrukturované pozorování (ale zaměřené na gender), první 2-3 vyučovací hodiny. Zjištění diskutovat ve dvojici.- Následně na semináři vytvoříme oblasti pro polostrukturované pozorování týkající specificky genderové problematiky.- Polostrukturované pozorování by mělo probíhat minimálně 10 vyučovacích hodin a přidružených přestávek.- V průběhu či po proběhlém pozorování pokračovat ve sběru dat prostřednictvím specifických metod, které jsou rozvedeny níže.
Dílčí témata a metody sběru dat: 1. Školní výkony dívek a chlapců- Rozebrat prospěch dívek a chlapců na posledním vysvědčení, spočítat průměry za dívky a chlapce, podívat se na trendy a výjimky. 2. Učitelské představy o dívkách a chlapcích- Vést rozhovor s třídní učitelkou/em.- Jaké řezy dětskou skupinou vyučující považují za důležité? Je-li gender mezi nimi, víc o tom, jaké shody a rozdíly vidí mezi dívkami a chlapci.- Využít údaje o školním prospěchu, ptát se na původ rozdílů a na učitelské postupy vůči dívkám a chlapcům. 3. Zapojení dívek a chlapců do pedagogické komunikace- Volně pozorovat alespoň 5 vyučovacích hodin, vést si podrobné záznamy z pozorování. Pozornost soustředit zejména na to, s kým a jak učitel/ka komunikuje, které děti a jakým způsobem se angažují ve výuce, které děti se nezapojují atd.- Zachytit interakční schéma (nákres zasedacího pořádku, do kterého se zaznamenávají všechny komunikační vstupy iniciované jednotlivými dětmi a směřované k jednotlivým dětem od učitele/ky, pokusit se rozlišit typy komunikačních vstupů - organizační pokyn, ukázňování, otázka k učivu atd.)- Všímat si druhů trestů a pochval, které míří k dívkám a chlapcům (ke kterým dívkám a chlapcům?). 4. Uspořádání dětí ve fyzickém prostoru- Pozorovat alespoň 5 vyučovacích hodin a přilehlých přestávek (lze spojit s bodem3)- Provést grafický záznam zasedacího pořádku a pohybu.- Jaká je pozice a pohyb dívek a chlapců ve třídě (a mimo ni) v průběhu výuky a o přestávce?- Zachytit fyzickou blízkost určitých dětí (kdo s kým tráví čas?). 5. Vzory femininity a maskulinitami mezi celebritami- Zadat dětem úkol, aby samostatně vyjmenovaly osobnosti, k nimž se vztahují (Pop-Pantheon). 6. Vztahy mezi dětmi- Zadat SO-RA-D, případně na základě jeho výsledků použít techniku sociometrické mřížky. 7. Žákovská představa dívky a chlapce (kresba nebo polostrukturované psaní)- Zadat dětem úkol, aby samostatně ztvárnili svoji představu ideální, eventuálně typické femininity a ideální maskulinity. (Zadání bude jednotné, jeho znění bude diskutováno na seminářích.) 8. Podoby femininity a maskulinity ve třídě- Pozorovat dívky a chlapce v kolektivu z hlediska jejich vzhledu a projevů. Všímat si blízkých vztahů (vytvářejí děti skupinky, v nichž je podoba femininity/maskulinity obdobná?).- Vést rozhovor s dětmi, které reprezentují jednotlivé skupiny. Zaměřit se na to, jaký vzhled a chování považují za přiměřeně femininní/maskuliní (kde jsou hranice), jak důležitá je podobnost s ostatními (přináležitost a referenčnost skupinek), jaké jsou vztahy mezi skupinkami atd.- V pozorování i rozhovorech se zaměřit na otázku toho, jak podstatný je v uspořádání třídy gender ("Jak důležité je pro třídu, že do ni chodí jak dívky, tak chlapci?)- Pozorování porovnat s představami o dívkách a chlapcích (viz bod 7).- Pokusit se typy femininit a maskulinit pojmenovat. 9. Genderově atypické děti- Všímat si méně femininních dívek a méně maskuliních chlapců (k jejich identifikaci lze použít pozorování, porovnání s popsanými ideály, rozhovor s učitelkou/em aj.).- Pozorovat je z hlediska jejich vzhledu, projevů a zapojení do kolektivu.- Případně vést rozhovor s těmito dětmi a s dalšími dětmi ve třídě (jejich kamarádi a třídní hvězdy). Zaměřit se na jejich postavení v kolektivu a na význam genderu ve třídních normách. Využít eventuálně výsledky sociometrie.
Zápočet za 1. semestr obdrží studenti za draft + za úspěšné vyplnění testu o kvalitativním vs. kvantitativním výzkumu. Prezence: tolerovány 2 neomluvené absence; jako omluva se neuznává práce v různých psychologických zařízeních.2. semestr: bude probíhat podle kolektivně vyhodnocených výsledků za semestr 1.Literatura:Renzetti, C. M.; Curran, D. J. (2003). Ženy, muži a společnost. Praha: Karolinum.Oakley, A. (2000). Pohlaví, gender a společnost. Praha: Portál.Lippa, A. (2009). Pohlaví: příroda a výchova. Praha: Grada.Janošová, P. (2008). Vývoj genderové identity dívek a chlapců. Praha: Grada.Thorne, B. (1993). Gender Play. Girls and Boys in School. New Brunswick: Rutgers University Press.Measor, L.; Sikes, P. (1992). Gender and Schooling. London: Cassell.Francis, B.; Skelton, CH. (2001). Investigating Gender. Contemporary pespectives in education. Buckingham: Open University Press.Francis, B. (2000). Boys, Girls and Achievement: Addressing the Classroom Issues. London: Routledge/Falmer.
The aim is to teach students: enter the field, close relationships there and carry out research by means of participate observation, ethnographic or biographic interview, other methods. The field is school.
The result will be a draft.