Charles Explorer logo
🇬🇧

Giftedness and Gifted

Class at Faculty of Education |
OBPS13204

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

V rámci 3 bloků jsou realizovány následující přednášky, k některým i semináře. 1. První blok uvádí do kontextu problematiky nadání. Jedná se zejména o kontext historický, vývojový a sociálně kulturní, cca do počátku 20. století.

    Přístup k nadání z patologického hlediska  (od antiky k současnosti)

    Přístup k nadání z biologického hlediska

    Přístup k nadání z environmentálního hlediska

    Přístup k nadání z kognitivního hlediska

    Další přístupy.

    Změny ve vymezování nadání v průběhu 20. století, základní modely nadání (kognitivní, osobnostně-vývojový, sociálně kulturní), klasifikace nadání a jeho druhy, znaky nadaného žáka, současná legislativa. 2. Druhý blok je zaměřen na osobnost nadaného a mimořádně nadaného žáka.

   Charakteristika osobnosti nadaného žáka z vývojového pohledu od předškolního věku k adolescenci, časté problémy nadaného žáka v jednotlivých vývojových období, identifikace a výběr nadaných žáků ve škole a v pedagogicko-psychologické poradně, psychologické a pedagogické metody k identifikaci a výběru nadaných,    podpora a přístup rodiny k nadanému dítěti, význam vrstevnických vztahů, možnosti rozvíjení nadání v rodině a ve škole - organizační formy, práce s obsahem učiva, doporučované vyučovací metody, učitelé nadaných dětí atp. 3. Třetí blok poskytuje informace o institucích, spelečnostech, nadacích, časopisech a jejich webbových stránkách, které se problematikou nadaných zabývají.

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Obsah kurzu tvoří tři tématické bloky:

První je zaměřen na fenomén nadání a jeho historický vývoj. Pozornost je věnována zejména změnám, ke kterým došlo v jeho chápání v průběhu 20. století. Zabýváme se zde druhy nadání i současnou legislativou.

Druhý je zaměřen na osobnost nadaného dítěte, na jeho časté problémy, problematiku identifikace a výběru nadaných, psychologické a pedagogické identifikační metody, možnosti rozvíjení nadání doma a ve škole, vzdělávání nadaných.

Třetí má informační charakter, seznamuje se zdroji (publikace, webbové stránky, časopisy, školy atd.), které pomáhají psychologúm i pedagogům při řešení konkrétních problémů nadaného dítěte.

Těžiště kurzu představuje zejména druhý blok přednášek a seminářů.