Cílem předmětu je studenty seznámit s teorií kulturních modelů jako jedním z nejvýraznějších současných směrů v psychologické antropologii. Kurz je postaven na koncepcích idealizovaných kulturních modelů G. Lakoffa, kulturních modelů Bradda Shorea a kognitivní teorie kulturního významu Claudie Strauss a Naomi Quinn. V semináři se kurz věnuje rozboru původních výzkumných textů k otázkám kulturních modelů.
1. Kulturní modely a kognitivní antropologie. Problém analogického myšlení. Objektivismus x zkušenostní realismus.
2. Teorie prototypů, mysl jako procesor a limity klasické kategorizace. Wittgenstein a Austin.
3. Systematizace pozorování prototypických jevů: dílo Eleanor Roschové.
4. Hierarchie a prototypické jevy - problém bázové úrovně. Roger Brown a Brent Berlin.
5. Bázové kategorie a interakční vlastnosti.
6. Idealizované kognitivní modely jako zdroj prototypových jevů. Jednoduché IKM a svazkové IKM.
7. Metonymické IKM, metonymické zdroje prototypových jevů a radiální struktury.
8. Vybrané typy metonymických modelů: stereotypy, typické příklady, ideály, vzory, generátory, vyčnívající případy.
9. Radiální kategorie a shrnutí IKM.
10. Kulturní modely a individuum, učení a sdílení IKM. Individualita, idiosynkracie a kolektivita.
11. Kulturní modely podle Bradd Shorea - Lingvistické a nelingvistické KM
12. Kulturní modely a kultura. Teorie distribuce kulturních modelů.
Cílem předmětu je studenty seznámit s teorií kulturních modelů jako jedním z nejvýraznějších současných směrů v psychologické antropologii. Kurz je postaven na koncepcích idealizovaných kulturních modelů G.
Lakoffa, kulturn ích modelů Bradda Shorea a kognitivní teorie kulturního významu Claudie Strauss a Naomi Quinn. V semináři se kurz věnuje rozboru původních výzkumných textů k otázkám kulturních modelů.