Charles Explorer logo
🇨🇿

Sppg znevýhod. člověka se SPU

Předmět na Pedagogická fakulta |
OBSP18735

Sylabus

1)      Terminologická východiska - vymezení pojmu SPU, definice, projevy specifických poruch učení

2)      Systémový přístup k poruchám učení - systémový a kauzální přístup

3)      Etiologie specifických poruch učení a chování - dispoziční příčiny, vliv prostředí

4)      Sekundární a primární důsledky poruch chování a specifické poruchy učení

5)      Diagnostika a intervenční přístupy k specifickým poruchám učení

6)      Inkluzivní edukace žáků se specifickými poruchami učení, postoje žáků ke škole a učení, vzdělávací potřeby žáků se specifickými poruchami učení

7)      Strategie a styly učení u žáků na střední škole

8)      Diagnostické domény, specifika školského poradenského pracoviště (PPP)

9)      Základní metody výuky čtení a psaní, specifika metod (analyticko-syntetická metoda, splývavé čtení, globální metoda)

10)  Studijní a profesní orientace žáků a studentů s SPU (škola, pedagogové, terapeuti)

11)  Projevy poruch učení a chování v osobnostním vývoji, problematika dospělých jedinců

12)  Resilience v rodině a výchovné působení na dítě s SPU, rodiče jako partneři

13)  Screening, depistáž, prevence SPU, deficity dílčích funkcí.

14)  Zásady reedukační péče, intervenční přístupy, alternativní metody

15)  Reedukace dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie a dalších poruch SPU

16)  Kognitivní procesy v odraze osobnosti jedince s SPU

17)  Strategie a přístupy v inkluzivní edukaci jedinců se specifickými poruchami učení identifikování potřeb-motivace

18)  Kompenzační pomůcky při reedukaci SPU.

19)  Základní problematika dyskalkulie.

20)  Narušená komunikační schopnost u žáků s SPU (fonologická fonetická, morfologicko-syntaktická, lexikální a sémantická stránka řeči u žáků se specifickými poruchami učení).

21)  Specifika přístupů k jedincům s SPU v dospělosti

Anotace

Předmět umožňuje studentům orientovat se v problematice specifických poruch učení. Pozornost je věnována zejména problematice osobnostních specifik žáků, systému vzdělávání a poradenství.

Studenti sledují působení speciálního pedagoga ve školním poradenském pracovišti a volené přístupy a intervence k žákům s SPU v rámci multidisciplinární spolupráce.