Charles Explorer logo
🇨🇿

Základy ekologie a problematiky životního prostředí

Předmět na Pedagogická fakulta |
OBUZ02032

Sylabus

Předmět je rozdělen na tři logicky navazující celky: 1) základy ekologie, 2) úvod do problematiky životního prostředí a 3) úvod do aplikace těchto znalostí do praxe (průřezové téma environmentální výchova a jeho postavení v RVP ZV).

Obsah jednotlivých bloků 1) Základy ekologie: biotické a abiotické faktory ž.p., koloběhy látek, energetická kaskáda, ekosystém, dělení ekosystémů, dominanty, klíčové druhy, rovnováha, ekologická nika, konkurence, strategie, biomy světa, adaptace na podmínky životního prostředí, disturbance, ekologická sukcese. 2) Úvod do problematiky životního prostředí: největší problémy ž.p. (velikost lidské populace, migrace a přenos druhů, klesání biodiverzity, znečištění, změny klimatu, odcizení od přírody), trvale udržitelný život - co může udělat jednotlivec nebo organizace, historie environmentalistiky ve světě, vládní a nadvládní strategie a dokumenty. 3) Úvod do environmentální výchovy: RVP ZV a jak lze průřezové téma EV zařadit do jednotlivých předmětů resp. oborů, historie EV v ČR, metody a inspirace, environmentální senzitivita, pobyt v přírodě, zážitková pedagogika.

Anotace

Biotické a abiotické faktory ž.p., koloběhy látek, energetická kaskáda, trofická síť, ekosystém, dělení ekosystémů, makroekosystémy(biomy, zoogeografické oblasti), ekologické dominanty, klíčové druhy, ekologická rovnováha (stres ekosystému, rezistence, rezilience, destabilizace, sukcese), ekologická nika (volná, obsazená, stenoektní a euryektní druhy), konkurence, strategie rostlin, strategie živočichů, adaptace na podmínky životního prostředí.

Antropogenní vlivy, migrace a přenos druhů, klesání biodiverzity, znečištění, změny klimatu, odcizení od přírody. Trvale udržitelný život a rozvoj, vládní a nadvládní strategie a dokumenty. Historie ochrany přírody v ČR a v zahraničí.

RVP ZV a G, Doporučené očekávané výstupy environmentální výchovy pro základní a gymnaziální vzdělávání. Jak lze průřezové téma EV zařadit do jednotlivých předmětů resp. oborů, historie EV v ČR, metody a inspirace, environmentální senzitivita, výzkumné dovednsoti pro environmentální studia, environemntální problémy a konflikty a akční strategie k jejich řešení, pobyt v přírodě, zážitková pedagogika.