Charles Explorer logo
🇨🇿

Proměny výtvarného umění

Předmět na Pedagogická fakulta |
OBUZ21V001

Sylabus

* Sylabus: Vznik výtvarného umění. Druhy a typy výtvarného umění.

Výtvarné umění, styl a sloh. Umělecký kánon a umělecký řád. Člověk, příroda a společnost: proměny jejich vztahů a jejich obraz ve výtvarném umění.

Struktura osobnosti a struktura uměleckého díla a jejich vzájemné ovlivňování. Percepce, recepce, apercepce a response uměleckého díla.

Umění a skutečnost: umělecký interval a umělecká mimézis. Filozofické, psychosociální a psychodidaktické aspekty recepce výtvarného umění.

Specifické možnosti výtvarné tvorby a umění ve výchovném a edukačním procesu.   1.            Úvod – podmínky ke zkoušce, doporučená literatura, přístupy ke skutečnosti 2.            Smyslový přístup – Od smyslového přepisu skutečnosti k přímé řeči reality; a)      Tradiční média (od impresionismu k hyperrealismu) b)      Netradiční výtvarné techniky c)      Umění akce a nová média 3.             Expresivní přístup – expresionismus od tradiční podoby figurativního umění         k netradičním výrazovým prostředkům a technikám a)       Figurativní proud – od Gogha k neoexpresionismu b)      Netradiční techniky a nové materiály – od dada k body-artu 4.              Abstraktní expresionismus v umění 20. století a)      Kandinskij jako průkopník volné abstrakce b)      Akční malba, informel, tašismus, kalifornská škola 5.              Racionální přístup – hledání nového řádu od Cézanna k Reinhardtovi     a)      Figurativní proud – od racionálního proudu postimpresionismu ke kubismu a neoklasicismu b)       Nefigurativní proud – od geometrické abstrakce a konstruktivismu k neokonstruktivismu a minimal-artu 6.              Závěrečný test

Anotace

Anotace:

Výtvarné umění jako výpověď doby a jako specifický projev komunikace, specifický typ myšlení,vyjádření a sebevyjádření. Typologie jako způsob výtvarného vyjádření. Přístupy ke skutečnosti jako jedna z možností typologie a jako základní průřezová témata. Proměny výrazových prostředků, výtvarných technik a materiálů a jejich příčiny. Uplatnění nových médií a multimediální umění. Koncepce předmětu není postavena na faktografických znalostech. Ty jsou jen prostředkem ke kultivaci vizuální gramotnosti, schopnosti hledat souvislosti v širším dobovém kontextu. Důraz je kladen na „netradiční výrazové prostředky a techniky“ od objektu přes instalace, umění akce a na uplatnění nových médií. Koncepce předmětu sleduje především snahu probudit zájem studentů jiných oborů o výtvarné umění.