Charles Explorer logo
🇬🇧

Transformation of Fine Arts

Class at Faculty of Education |
OBUZ21V001

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

* Sylabus: Vznik výtvarného umění. Druhy a typy výtvarného umění.

Výtvarné umění, styl a sloh. Umělecký kánon a umělecký řád. Člověk, příroda a společnost: proměny jejich vztahů a jejich obraz ve výtvarném umění.

Struktura osobnosti a struktura uměleckého díla a jejich vzájemné ovlivňování. Percepce, recepce, apercepce a response uměleckého díla.

Umění a skutečnost: umělecký interval a umělecká mimézis. Filozofické, psychosociální a psychodidaktické aspekty recepce výtvarného umění.

Specifické možnosti výtvarné tvorby a umění ve výchovném a edukačním procesu.   1.            Úvod – podmínky ke zkoušce, doporučená literatura, přístupy ke skutečnosti 2.            Smyslový přístup – Od smyslového přepisu skutečnosti k přímé řeči reality; a)      Tradiční média (od impresionismu k hyperrealismu) b)      Netradiční výtvarné techniky c)      Umění akce a nová média 3.             Expresivní přístup – expresionismus od tradiční podoby figurativního umění         k netradičním výrazovým prostředkům a technikám a)       Figurativní proud – od Gogha k neoexpresionismu b)      Netradiční techniky a nové materiály – od dada k body-artu 4.              Abstraktní expresionismus v umění 20. století a)      Kandinskij jako průkopník volné abstrakce b)      Akční malba, informel, tašismus, kalifornská škola 5.              Racionální přístup – hledání nového řádu od Cézanna k Reinhardtovi     a)      Figurativní proud – od racionálního proudu postimpresionismu ke kubismu a neoklasicismu b)       Nefigurativní proud – od geometrické abstrakce a konstruktivismu k neokonstruktivismu a minimal-artu 6.              Závěrečný test

Annotation

Fine art as a statement of time and as a specific expression of communication, a specific type of thinking, expression and self-expression. Typology as a way of artistic expression.

Approaches to reality as one of the possibilities of typology and as basic cross-cutting themes. Metamorphoses of expressive means, art techniques and materials and their causes.

Application of new media and multimedia art. The concept of the subject is not based on factual knowledge.

These are just a means of cultivating visual literacy, the ability to look for connections in a wider context of the time. Emphasis is placed on "unconventional means of expression and technique" from object through installation, art of action and the use of new media.

The concept of the subject primarily follows the effort to awaken the interest of students of other disciplines in visual arts.