1. Pojetí člověka jako osobnosti, základní studijní prameny.
2. Struktura a dynamika osobnosti.
3. Činitelé utváření osobnosti. Její socializace.
4. Ohrožení utváření osobnosti – deviace. Příčiny, projevy, důsledky, náprava.
5. Základní znaky uplatňování tzv. osobnostního zřetele, respektive osobnostního přístupu ve výchovné praxi.
6. Uvedení do vývojové psychologie.
7. Faktory aprostředí, působící na vývoj.
8. Teorie psychického vývoje. Citlivá období, krizová a zlomová období ve vývoji. Úkolypedagoga, které s tím souvisí.
9. Periodizace vývoje. Normy, odchylky. Problémy, které v jednotlivýchvěkovýchobdobích nejčastěji vyvstávají. Jejich analýza, možnosti řešení.
10. Vývojové potenciality – jejich blokování a využívání.
Předmět předkládá základní poznatky obecné a vývojové psychologie a psychologie osobnosti. Cílem předmětu je poskytnout studujícím základní informace z dané tematické oblasti, orientovat je ve studiu psychologické literatury, komunikovat své zkušenosti a korigovat je.