Charles Explorer logo
🇬🇧

Special Education Propedeutics II.

Class at Faculty of Education |
OCDS18SS07

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Konstituování a rozvoj speciální pedagogiky jako vědního oboru s jeho interdisciplinárními vazbami (zejména Čáda, Mauer, Zeman, Sovák), vývojové etapy české speciální pedagogiky. Člověk s postižením a jeho speciální potřeby s důrazem na tradiční a nově přiřazené cílové skupiny v oblasti speciální pedagogiky. Speciálně pedagogické principy a metody.

Integrace a inkluze jako proces.Cílové skupiny speciální pedagogiky a socializace těchto skupin. Činitelé působící ve výchově a vzdělávání znevýhodněných osob. Reflexe vztahu společnosti k znevýhodněným osobám a skupinám.

Přístupy uplatňované v podpoře znevýhodněných osob – a to z hlediska medicínského, právního a pedagogického. Vývoj institucionálního zabezpečení péče o znevýhodněné jedince.

Annotation

Legal consciousness and a person with a disadvantage with an emphasis on the development of standards related to upbringing, education and social care. Discrimination and anti-discrimination.

UN Convention on the Rights of People with Disabilities. Non-governmental non-profit organizations as a way to humanize and diversify services for people with disabilities.

Palliative care and development of hospice facilities in the Czech Republic.