Charles Explorer logo
🇬🇧

Social Pedagogy and Sociology of Education

Class at Faculty of Education |
OCDU19DV08

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

­Celospolečenský kontext výchovy a vzdělávání, úloha výchovy ve společnosti, kultuře, vztahy mezi výchovnými hodnotami a cíli a sociální strukturou.

­Sociální souvislosti rozvoje vzdělávání, rovnost přístupu ke vzdělávání, struktura a funkce výchovných institucí, sociální podmínky jejich činnosti.

­Sociologie rodiny – funkce rodiny, proměny současné rodiny, rodina jako sociální prostředí, spolupráce školy s rodičovskou veřejností.

­Sociologie dětí a mládeže, sociální zrání, vliv vrstevnických skupin na socializaci jedince, osvojování mužských a ženských rolí.

­Rozvoj osobnosti dětí a dospívajících v závislosti na různých typech sociálního prostředí, proměna intencionálního prostředí ve výchovných institucích v souvislosti s kurikulární reformou, děti a mládež jako ohrožená sociální skupina, vliv médií a komunity, projevy rizikového chování dětí a mládeže.

­Klima školy, výchovný systém školy, řád školy, žákovská samospráva, školní tradice.

­Žák a školní třída, sociální chování žáka, možnosti pedagogického ovlivnění, aktivní sociální učení, klima třídy, třídní učitel.

­Metody a techniky sociologického a sociálně pedagogického výzkumu.

Annotation

The aim is to equip the participants with the applicable knowledge of sociology of education and social pedagogy needed for the profession of teacher. The course focuses on the current topics of sociology of education (from the definition of the subject of this discipline to specific problems of sociology of education such as globalization, gender issues, school as an institution, functions of education and school, etc.) and related problems of family sociology.

Attention is focused on changes in the family's value system and equality of chances in access to education. In close interconnection of two frontier scientific disciplines it acquaints students with the current concept of social pedagogy in our country and in the world. It offers different perspectives on the issue of education, especially on its social context. Attention is paid to the application of social pedagogy in the work of the class teacher, environmental education, the issue of social deviations, areas of work with risk and socially disadvantaged groups, prevention of risky manifestations of pupils' behavior.