Obsahové vymezení:
Výtvarná výchova jako součást vzdělávání; obecné i speciální přínosy rozvoji osobnosti. Výtvarná tvorba a tvořivost. Vývojové zákonitosti a zvláštnosti dětského výtvarného projevu. Pedagogické aspekty výtvarně-estetických interakcí. Vzdělávací cíle, vzdělávací nabídka a očekávané výstupy v závazných pedagogických dokumentech (RVP, osnovách SOŠ). Specifika různých forem výtvarného vzdělávání. Vizuální gramotnost. Galerijní a muzejní edukace. Artefiletika. Širší kontexty a integrující charakter výtvarné edukace, možná rizika. Profesní profil výtvarného pedagoga. Umělecké, vědecké a pedagogické dílo.
Výtvarné a didaktické prostředky dosažení cíle. Didaktické kategorie, funkční slovník. Funkce a úskalí hodnocení. Strategie a formy plánování. Myšlenkové modely výuky, dlouhodobější výtvarné programy. Příprava a reflexe praxe, varianty, korekce.
Cílem předmětu je rozvinout profesní kompetence učitelů pro výtvarnou edukaci v rámci všeobecného i zájmového odborného vzdělávání: Posílit didaktickou dimenzi této kompetence pro odpovědné, odborné a teoreticky reflektované rozhodování v situacích výuky. Rozšířit funkční slovník učitele výtvarné výchovy.
Vytvořit předpoklady pro motivující nabídku, plánování, vedení a hodnocení výtvarných činností, včetně poučeného náhledu na vzdělávací proces i jeho výsledek.