Obsahové vymezení:
- Struktura didaktiky HV jako vědní disciplíny a vyučovacího předmětu.
- Základní didaktické principy a postupy v jednotlivých hudebních činnostech (tvořivá intonace, metodická práce s písní, hudebně pohybová výchova atd.)
- Hudební diagnostika, její principy a metody.
- Analýza učebnic HV. Tvorba vlastních výukových materiálů.
- Integrativní pojetí hudební výchovy a polyestetická výchova. Tematické a projektové vyučování v HV.
- Problematika hodnocení v hudební výchově. Tvorba didaktických testů.
Teoretická rovina: didaktické principy rozvoje hudebních schopností a dovedností, problematika hudebně psychologické charakteristiky žákovské osobnosti.
Praktická rovina: analýza hudebních činností a metodických postupů s výhledem na využití v pedagogické praxi, výchova ke kreativitě v hudební a hudebně pedagogické oblasti a pojetí role žáka a učitele ve vzájemné komunikaci i v komunikaci s uměleckým dílem.
Posluchači se seznamují s metodikou rozvíjení jednotlivých hudebních schopností a dovedností. Důraz je kladen na metodiku rozvoje hudební představivosti a paměti, rytmického, tonálního a harmonického cítění, instrumentální hry a hudebně pohybových činností.
Příklady řešených témat: výchovná práce s písní, uplatnění tvořivé intonace při zkvalitňování čistoty zpěvu, úloha instrumentální hry, hudebně pohybové průpravy při vnímání a prožívání hudby, integrativní pojetí hudební výchovy a polyestetická výchova, postavení a úloha nonartificiální hudby ve školní praxi. Studenti se seznamují s alternativními doplňky výuky, s východisky, cíli a metodami projektového vyučování, analyzují učebnice hudební výchovy.