Charles Explorer logo
🇨🇿

Oborová didaktika hudební výchovy

Předmět na Pedagogická fakulta |
OCDU19DV24

Sylabus

Obsahové vymezení:

-          Struktura didaktiky HV jako vědní disciplíny a vyučovacího předmětu.

-          Základní didaktické principy a postupy v jednotlivých hudebních činnostech (tvořivá intonace, metodická práce s písní, hudebně pohybová výchova atd.)

-          Hudební diagnostika, její principy a metody.

-          Analýza učebnic HV. Tvorba vlastních výukových materiálů.

-          Integrativní pojetí hudební výchovy a polyestetická výchova. Tematické a projektové vyučování v HV.

-          Problematika hodnocení v hudební výchově. Tvorba didaktických testů.

Anotace

Teoretická rovina: didaktické principy rozvoje hudebních schopností a dovedností, problematika hudebně psychologické charakteristiky žákovské osobnosti.

Praktická rovina: analýza hudebních činností a metodických postupů s výhledem na využití v pedagogické praxi, výchova ke kreativitě v hudební a hudebně pedagogické oblasti a pojetí role žáka a učitele ve vzájemné komunikaci i v komunikaci s uměleckým dílem.

Posluchači se seznamují s metodikou rozvíjení jednotlivých hudebních schopností a dovedností. Důraz je kladen na metodiku rozvoje hudební představivosti a paměti, rytmického, tonálního a harmonického cítění, instrumentální hry a hudebně pohybových činností.

Příklady řešených témat: výchovná práce s písní, uplatnění tvořivé intonace při zkvalitňování čistoty zpěvu, úloha instrumentální hry, hudebně pohybové průpravy při vnímání a prožívání hudby, integrativní pojetí hudební výchovy a polyestetická výchova, postavení a úloha nonartificiální hudby ve školní praxi. Studenti se seznamují s alternativními doplňky výuky, s východisky, cíli a metodami projektového vyučování, analyzují učebnice hudební výchovy.