Charles Explorer logo
🇬🇧

Didactics of History

Class at Faculty of Education |
OCDU19DV27

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Obsahové vymezení:

­Obsahem kurzu je seznámení účastníků vzdělávání s didaktikou dějepisu jako mezioborovou disciplínou. Posluchači se seznámí a s vývojem výuky dějepisu a didaktiky na základních a středních školách, s  vývojem vzdělávání učitelů dějepisu a s vlivem jednotlivých historiografických směrů na tvorbu učebnic a výuku dějepisu.

­V další fázi výuky se účastníci vzdělávání seznamují s problematikou profesionalizace přípravy učitele dějepisu a s dějepisem jako vyučovacím předmětem a jeho funkčním zastoupení v učebních plánech základních a středních škol a pojetím dějepisu. Vlastním obsahem je vztah mezi historickými vědními disciplínami a didaktikou dějepisu, spočívající ve vytváření komplexní didaktické analýzy. Dalším obsahem je otázka významu, cíle, úkolů a obsahu předmětu. V praktické části výuky studenti vypracují návrh didaktické přípravy tematických celků zařazených do výuky dějepisu na základních a středních školách. V této fázi uplatní znalosti a dovednosti z historiografie, regionalistiky, historické geografie a kartografie a PHV, které získali v jejich odborném studiu a během exkurze ve vybrané paměťové instituci. Tyto znalosti využijí při vytváření programu mimotřídní výuky.

­Součástí výuky je seznámení studentů s úvodem do teorie pedagogického výzkumu a metodikou dějepisu. Vlastním obsahem je pedagogický experiment jako základní metoda pedagogického výzkumu, tvorba a práce s didaktickým testem, s didaktickými pomůckami, zásady didaktického hodnocení učebnic, didaktická analýza jako metoda didaktiky dějepisu, plánování učiva a specifika dějepisného vyučování, vyučovací formy, metody a prostředky a mezipředmětové vztahy. Zpětnou vazbu získávají během vlastní výuky dějepisu na školách.

Annotation

The aim of the course is to provide participants with basic knowledge and skills in the field of didactics in accordance with the performance of their profession.