Charles Explorer logo
🇨🇿

Oborová didaktika občanské výchovy II

Předmět na Pedagogická fakulta |
OCDU19DV31

Sylabus

Obsahové vymezení:

­Specifikum výchovy k občanství a občanského a společenskovědního základu.

­Didaktická analýza vzdělávacího obsahu oborů, vzdělávací a výchovné cíle oborů (ZVP, ŠVP, tematický celek a vyučovací hodina OV a ZSV).

­Didaktické principy ve výuce Ov a ZSV, analýza výukových metod a organizačních forem práce vhodných pro pedagogickou realizaci oborů. Pracovní listy a portfolio ve výuce OV a ZSV.

­Kontroverzní témata ve výuce občanské výchovy a společenských věd. Metoda diskuze.

­Projektové vyučování. Případová studie, film a internet ve výuce OV a ZSV.

­Problematika hodnocení v občanské výchově a výuce společenských věd. Metody hodnocení, zpětná vazba. Kladení otázek a tvorba úloh a testů ve výuce OV a ZSV

­Vybraná aktuální témata: Výuka OV a ZSV a průřezová témata, inkluze, etická výuka a etický rozměr výuky OV a ZSV.  

Bližší informace viz kompletní sylabus umístěný v moodlu tohoto programu.

Anotace

Cílem předmětu je uvádět do horizontu výuky občanské výchovy a občanského a společenskovědního základu. Studenti se seznamují s předpoklady, podmínkami, možnostmi a metodami výuky OV.

Posluchači nabývají vhled do specifik oborové didaktiky, získávají přehled o problematikách výuky jednotlivých disciplín a tematických okruhů, setkávají se s kurikulárními dokumenty a metodikami. Vyučující vede posluchače učitelství k porozumění potenciálu interdisciplinárního, problémového a dialogickému vyučování.

Ve výuce kurzu je zvláště kladen důraz na osobnostní rozvoj budoucích pedagogů: tedy na jejich schopnost integrovat nabyté poznatky, na rozvoj didaktického myšlení, na prohlubování jejich schopnosti samostatně nahlížet výchovnou situaci, na jejich ochotu a odvahu přijímat odpovědnost za podobu vzdělávání, též na schopnost rozhodovat se nejen na základě teoretických předpokladů, nabytých zkušeností a situačních okolností, ale též v kongruenci s jejich vlastním osobnostním laděním. Nově je výuka tohoto předmětu opřena o aktualizovanou digitální oporu v moodlu a též o platformu MS Teams.

Dále bude nově kladen důraz na rozvíjení schopnosti studentů reflektovat fenomény pozorované ve prezenční a distanční výuce či komunikované zkušenými vyučujícími při reflexi jejich praxe. Tento kurz zohlední podněty a trendy související s digitalizací výuky, jež byla urychlena epidemiologickou situací v š.r. 2020-2021.