Didaktika reálií
Pojem reálie a různé přístupy k pojetí tohoto oboru.
Historie reálií v cizojazyčném vyučování.
Role reálií v současné výuce cizím jazykům - např. problematika stereotypů a předsudků.
Analýza učebnicových souborů z hlediska reálií - soubory kritérií.
Formování sociokulturní a interkulturní kompetence prostřednictvím činnostně orientovaného vyučování.
Didaktika literatury
Pojem literatura ve VCJ a různé přístupy k využití literatury.
Interkulturní přístup - literatura jako reprezentant kultury země/zemí cílového (tj. vyučovaného) jazyka se zvláštním zřetelem k sepětí literatury ve VCJ a reálií.
Literárněvědný přístup: teorie literatury a "literární dějepis" ve vyučování cizímu jazyku.
Literatura jako fenomén iniciující jazykovou komunikaci.
Metodické otázky: Problematika kánonu textů - různé zdroje literárních textů vhodných pro využití v VCJ.
Práce s literárním textem: "klasická analýza textu" versus činnostně orientovaný charakter práce s textem; práce s literárním textem v klasických vyučovacích jednotkách versus literární projekty; literární výchova a dramapedagogika.
Specifické rysy práce s lyrikou, epikou a dramatem.
Práce s filmem.
Využití internetu při práci s literaturou.
The course deals with an introduction to the teaching of non-linguistic disciplines - the reality of German-speaking countries and German-written literature. They will acquire basic methodological procedures suitable for conveying and consolidating knowledge from the field of reality and linguistic reality and literature so that they can implement in practice the requirement of forming socio-cultural and intercultural competence.
The content of the course includes topics: The concept of reality and different approaches to the concept of this field. History of realities in foreign language teaching.
The role of reality in the current teaching of foreign languages - eg the issue of stereotypes and prejudices. Analysis of textbook sets from the point of view of realities - sets of criteria.
Formation of sociocultural and intercultural competence through activity-oriented teaching. The concept of literature in VCJ and different approaches to the use of literature.
Intercultural approach - literature as a representative of the culture of the country/countries of the target (i.e. taught) language with special attention to the connection between literature in VCJ and reality. Literary approach: theory of literature and "literary history" in foreign language teaching.
Literature as a phenomenon initiating linguistic communication. Methodological issues: Issues of the canon of texts - various sources of literary texts suitable for use in VCJ.
Working with a literary text: "classical text analysis" versus the activity-oriented character of working with a text; working with a literary text in classic teaching units versus literary projects; literary education and drama pedagogy. Specific features of work with lyric, epic and drama.
Working with film. Use of the Internet when working with literature.