Charles Explorer logo
🇨🇿

Didaktika nelingvistických disciplín

Předmět na Pedagogická fakulta |
OCRG15NJ26

Sylabus

Didaktika reálií

Pojem reálie a různé přístupy k pojetí tohoto oboru.

Historie reálií v cizojazyčném vyučování.

Role reálií v současné výuce cizím jazykům - např. problematika stereotypů a předsudků.

Analýza učebnicových souborů z hlediska reálií - soubory kritérií.

Formování sociokulturní a interkulturní kompetence prostřednictvím činnostně orientovaného vyučování.

Didaktika literatury

Pojem literatura ve VCJ a různé přístupy k využití literatury.

Interkulturní přístup - literatura jako reprezentant kultury země/zemí cílového (tj. vyučovaného) jazyka se zvláštním zřetelem k sepětí literatury ve VCJ a reálií.

Literárněvědný přístup: teorie literatury a "literární dějepis" ve vyučování cizímu jazyku.

Literatura jako fenomén iniciující jazykovou komunikaci.

Metodické otázky: Problematika kánonu textů - různé zdroje literárních textů vhodných pro využití v VCJ.

Práce s literárním textem: "klasická analýza textu" versus činnostně orientovaný charakter práce s textem; práce s literárním textem v klasických vyučovacích jednotkách versus literární projekty; literární výchova a dramapedagogika.

Specifické rysy práce s lyrikou, epikou a dramatem.

Práce s filmem.

Využití internetu při práci s literaturou.

Anotace

Kurz se zabývá uvedením do problematiky vyučování nelingvistických disciplín - reálií německy mluvících zemí a německy psané literatury. Osvojí si základní metodické postupy vhodné pro zprostředkování a upevnění poznatků z oblasti reálií a lingvoreálií a literatury tak, aby dokázali v praxi realizovat požadavek formování sociokulturní a interkulturní kompetence.

Obsahem předmětu jsou témata: Pojem reálie a různé přístupy k pojetí tohoto oboru. Historie reálií v cizojazyčném vyučování.

Role reálií v současné výuce cizím jazykům - např. problematika stereotypů a předsudků. Analýza učebnicových souborů z hlediska reálií - soubory kritérií.

Formování sociokulturní a interkulturní kompetence prostřednictvím činnostně orientovaného vyučování. Pojem literatura ve VCJ a různé přístupy k využití literatury.

Interkulturní přístup - literatura jako reprezentant kultury země/zemí cílového (tj. vyučovaného) jazyka se zvláštním zřetelem k sepětí literatury ve VCJ a reálií. Literárněvědný přístup: teorie literatury a "literární dějepis" ve vyučování cizímu jazyku.

Literatura jako fenomén iniciující jazykovou komunikaci. Metodické otázky: Problematika kánonu textů - různé zdroje literárních textů vhodných pro využití v VCJ.

Práce s literárním textem: "klasická analýza textu" versus činnostně orientovaný charakter práce s textem; práce s literárním textem v klasických vyučovacích jednotkách versus literární projekty; literární výchova a dramapedagogika. Specifické rysy práce s lyrikou, epikou a dramatem.

Práce s filmem. Využití internetu při práci s literaturou.