Obsah předmětu:
1. Budování představ přirozeného čísla (stav, mnohost, veličina, adresa, operátor). Různé sémantické typy aditivních i multiplikativních operací.
2. Tvorba proceptů cestou konceptualizace procesu a procesualizace konceptu.
3. Percepce počtu. Vznik a tvorba mnohostních představ. Velká čísla. Rytmus. Pravidelnosti.
4. Mentální charakteristika nácviků. Automatizace. Paměťové počítání, singelton, písemné algoritmy, sémantické modely.
5. Řešení a tvorba slovních úloh. Rozklad slovní úlohy do vrstev. Antisignál. Lokalita žákovy chyby. Slovní úloha jako diagnostický nástroj.
6. Propedeutika zlomku - celek a část; kmenový zlomek, zlomek, desetinné číslo, procento.
7. Propedeutika záporného čísla. Ve všech oblastech se studenti seznamují s vhodnými didaktickými prostředími, která přispívají naplnění didaktických cílů. Teoretickým východiskem je Teorie generických modelů a princip budování mentálních schémat. Uvedený obsah je transformován do didaktické situace výuky na
1. stupni ZŠ.
Kurz je zaměřen na seznámení se s propedeutikou základních aritmetických pojmů u žáků 1. st. ZŠ, budováním číselných představ založených na sémantických představách o čísle a dále pak jejich rozvoj ve strukturách.
Dále se studenti seznámí s několika různými sémantickými podobami čísla a aditivních a multiplikativních číselných operací ve slovních situacích a slovních úlohách. Teoretickým východiskem bude poznávacího procesu v matematice bude Teorie generického modelu.
Podpůrné materiály pro kurz včetně pokynů k průběžné práci jsou k dispozici v Moodlu. Odkaz na něj dostanou studenti od vyučujícího.