Charles Explorer logo
🇨🇿

Specifické poruchy učení a chování

Předmět na Pedagogická fakulta |
OCRN20UC19

Sylabus

Tematický plán:

1.    Specifické poruchy učení – úvod

2.    Problematika rozvoje rané gramotnosti

3.    Dyslexie a dysortografie

4.    Dysgrafie

5.    Dyskalkulie

6.    Sociální aspekty SPU

7.    Specifické poruchy chování

8.    Vhodné přístupy k žákům s SPCH

Anotace

Posluchači budou seznámeni s problematikou specifických vývojových poruch v českém jazyce, přičemž bude zdůrazněn vývojový kontext té které poruchy, se specifiky problémů na 1. stupni ZŠ. Zmíněny budou důsledky školní neúspěšnosti pro vývoj dítěte (včetně sekundárních psychosociálních obtíží), pro postavení v rodině, školní a vrstevnické skupině a pro budoucí profesní a společenské uplatnění.

Hlavní pozornost bude věnována jednotlivým poruchám učení v českém jazyce (dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie) – bude popsán klinický obraz a principy diagnostiky jednotlivých poruch. Podrobně bude představena také problematika poruch chování. Pozornost bude věnována obecným zásadám přístupu učitele k žákům s SPUCH a základním principům dobře fungujících intervencí.