Formování cílových skupin ve speciální pedagogice a jejich současný přehled
Posun vnímání znevýhodněných jedinců a minorit: Vývoj pojetí od defektu, vady a péče ke specifickým potřebám
Komplexní přístup k hodnocení a podpoře kvality života znevýhodněných osob
Rodina a dítě s postižením. Rodičovství a sourozenecké vztahy
Vzdělávání jako důležitá komponenta života jedinců se speciálními vzdělávacími potřebami
Osobní autonomie znevýhodněných osob, služby asistence
Předmět představuje na úrovni soudobého poznání historii i současné směřování konceptů podpor osob se znevýhodněním. Zaměřuje se zejména na konstituování a rozvoj speciální pedagogiky jako vědního oboru s jeho interdisciplinárními vazbami.
Jeho cílem je seznámit studenty se světem člověka s postižením a jeho speciálními potřebami s důrazem na tradiční a nově přiřazené cílové skupiny speciální pedagogiky. Představena bude socializace z dějinného pohledu,integrace,inkluze a společné vzdělávání jako proces.
Důraz bude kladen na rodičovskou péči a na vzdělávání jako důležitý komponent. Studenti budou seznámeni s aktuální speciálně pedagogickou literaturou.