Charles Explorer logo
🇨🇿

Didaktika literární výchovy I.

Předmět na Pedagogická fakulta |
OCRN20UC25

Sylabus

Výuka předmětu  proběhne v místnostech dle rozvrhu prostřednictvím dvou intenzivních bloků: 1)     Čtenářská gramotnost, strategie čtení, složky a pojetí literární výchovy na 1. stupni ZŠ 2)     Hledání textů pro 4.-5. ročník ZŠ + Didaktický potenciál textu, zadávání úkolů a kladení otázek, vedení hovoru se žáky i mezi žáky 3)     Postup Plánování pozpátku pro výuku čtení a interpretaci smyslu i formy textu v hodině LV 4)     Tvorba vlastní přípravy učební jednotky literární výchovy s textem, vč. cíle pro žáka a zadání pro důkaz o učení a klíčových aktivit – vše v těsné vzájemné návaznosti

Anotace

- Zamyslíme se nad různými pojetími literární výchovy.

- Získáte základní povědomí o dětském čtenářství, čtenářské gramotnosti a osvojíte si zásadní způsoby, jak rozvíjet čtenářské strategie.

- Prostudujete si RVP pro ZV a promyslíte, jak obecné výstupy souvisejí se skutečným čtením a čtenářstvím.

- Promyslíte obsah hodin literární výchovy na ZŠ, v jakém poměru by měly být jednotlivé složky (zážitek z četby, práce s textem, porozumění smyslu, výrazy/termíny pro hovor o literatuře).

- Naučíte se promýšlet a plánovat učení jednotku literární výchovy s četbou textu postupem plánování pozpátku.

- Ověříte si své dovednosti s vedením profesního rozhovoru o literární výchově a o práci žáka s kolegy.