Ruská klasická literatura – vymezení pojmu, charakteristické typologické znaky, periodizace.
Kulturně-historické souvislosti ruské literatury 1. poloviny 19. století.
Rusk á literatura 1. poloviny 19. století v kontextu literatury evropské.
Doznívání klasicismu na přelomu 18. a 19. století, bajka, I. A. Krylov.
Sentimentalismus v ruské a evropské literatuře – poetika, struktura žánrů, představitelé.
Sentimentální cestopis a povídka – A. N. Radiščev, N. M. Karamzin.
Dramatická tvorba 1. poloviny 19. století, A. S. Gribojedov.
Romantismus – zdroje, klíčové pojmy, typologické znaky a žánry, představitelé ve světové literatuře.
Romantismus v ruské literatuře – představitelé, žánry, poéma.
A. S. Puškin – básnická, prozaická a dramatická tvorba.
M. J. Lermontov – básnická, prozaická a dramatická tvorba.
Počátky realismu v ruské literatuře, V. G. Bělinskij a „naturální“ škola, N. V. Gogol – satirik a autor duchovní prózy. 13. Kulturně-historické souvislosti ruské literatury 2. poloviny 19. a přelomu 19. a 20. století, ruská literatura 2. poloviny 19. a přelomu 19. a 20. století v kontextu literatury evropské. 14. Kritický realismus v ruské a světové literatuře – zdroje, typologické znaky, žánry, představitelé. 15. Vývoj ruského dramatu ve 2. pol. 19. století – A. N. Ostrovskij, A. V. Suchovo-Kobylin. 16. Ruská poezie 2. poloviny 19. století – N. A. Někrasov, A. A. Fet, F. I. Ťutčev, A. K. Tolstoj. 17. I. S. Turgeněv – básnická, prozaická a dramatická tvorba, básně v próze, I. A. Gončarov – Oblomov. 18. F. M. Dostojevskij a jeho význam pro ruskou, českou a světovou literaturu. 19. F. M. Dostojevskij – povídková a románová tvorba, žánrové varianty románu. 20. L. N. Tolstoj a jeho význam pro ruskou, českou a světovou literaturu, povídková, románová a dramatická tvorba, pedagogická činnost a tvorba pro děti. 21. A. P. Čechov a jeho význam pro ruskou, českou a světovou literaturu. 22. A. P. Čechov – povídková a dramatická tvorba, cyklus povídek o dětech. 23. Satirická tvorba v ruské literatuře 19. stol. – M. J. Saltykov-Ščedrin.
The aim of this subject is to familiarize students with the history, literary movements, genres and authors of the Russian literature from the end of the 18th century until the half of the 19th century in connection to the development of the Russian society and culture and in comparison with the European and Czech literary development. The subject helps to build skills to analyze and interpret works of art.