Psychopedie jako vědní disciplína, pojetí psychopedie a její postavení v systému věd, klasifikační modely mentální retardace, etiologie mentální retardace a výskyt mentální retardace v populaci, inteligence, vývoj péče a vzdělávání osob s mentálním postižením, koncepce politiky státu a Evropské Unie vůči osobám se zdravotním postižením. Paradigma handicapu – model individuálně patologický, model sociálně patologický.
Přehled přístupů intaktní společnosti k lidem s mentálním postižením a jejich odraz v poslání, obsahu a organizaci péče a vzdělávání. Významné osobnosti v české i světové pedagogice osob s mentálním postižením..
Psychosomatické zvláštnosti a osobnostní charakteristiky jedinců s mentálním postižením. Utváření sebehodnocení u osob s mentálním postižením v podmínkách společenské exkluze a inkluze.
Práva osob s mentálním postižením.
Position of psychopaedia in the system of sciences, historical view of the personality of a person with an intellectual disability, a paradigm of handicap, rights of persons with intellectual disabilities, education of children, pupils and students with a mental disability, the adulthood of mentally handicapped person.