Obecně jsou studenti seznámeni se základními anatomickými, histologickými a fysiologickými pojmy, týkajícími se centrálního i periferního nervového systému, svalstva i skeletu. Dále jsou seznámeni se základními neurologickými pojmy, syndromy (fyziologie a patofyziologie nervového systému, neuron a reflexní činnost, motorický a senzitivní systém a jeho poruchy, periferní nervový systém a vegetativní autonomní systém, mozkové (hlavové) nervy, retikulární formace mozkového kmene, mozková kůra, funkční asymetrie mozkových hemisfér). Vyšetřovací metody v neurologie, objektivní neurologické vyšetření, včetně vyšetření kojence, seznámení s problematikou neurovývojových poruch, autismu, vrozených vývojových vad, nádorů, hydrocefalu, neuroinfekce, úrazů centrálního i periferního nervového systému.
Cílem kurzu je popis, diagnostika, klasifikace, léčení a prevence duševních poruch, na jejichž rehabilitaci a reedukaci se často podílí i pedagog. Výuka by měla posluchače seznámit se základy obecné a speciální psychiatrie, především s jejich diagnostikou a reedukací. Výuka se zaměřuje i na praktické dovednosti pedagoga u jednotlivých skupin pacientů (strukturované vyučování, individuální přístup…). Pojetí duševních poruch a poruch chování, jejich klasifikace, porozumění jejich příčinám i léčebné přístupy prošly v poslední době mnoha změnami. Samostatná učebnice psychiatrie a pedopsychiatrie pro pedagogy není v nynější době k dispozici.
Kurz neurologie pro studenty speciální pedagogiky je přednášen společně s psychiatrií. Obecná neurologie, anatomie, fyziologie a patofyziologie nervového systému, neuron a reflexní činnost. Popis, diagnostika, klasifikace, léčení a prevence duševních poruch.