Charles Explorer logo
🇨🇿

Surdopedie a metodika surdopedická II

Předmět na Pedagogická fakulta |
OCRS18UC34

Sylabus

Osvojení si teorie a praxe komunikačních systémů v integraci a rehabilitaci sluchově postižených dětí předškolního a školského věku. Teorie znakových jazyků. Historiografie a význam znakových jazyků pro sluchově postižené. Klasifikace vizuálně-motorických znakových jazyků těžce sluchově postižených. Znakový český jazyk. Dokumentace znakového jazyka. Metodika výuky znakového jazyka. Teorie překladu do znakového jazyka. Prstové abecedy a možnosti jejího využití.

Písemné dorozumívání: globální čtení, daktylní čtení, analyticko-syntetické čtení, psaná řeč jako formy dorozumívání sluchově postižených. Pomocné artikulační metody. Doplňovaná řeč (Cued speech). Metody facilitované a augmentativní komunikace.

Charakteristika komunikačních strategií sluchově postižených školního věku, vymezení vzdělávacích a výchovných programů. Současný systém škol a zařízení pro osoby s postižením a jejich didaktická charakteristika. Vývoj speciálních metod výchovy a vyučování sluchově postižených. Historický vývoj vyučovacích metod. Problematika vzdělávacích programů pro sluchově postižené v současnosti: orální vzdělávací programy, orální vzdělávací programy doplňované, vzdělávací programy se simultánní komunikací, vzdělávací programy s totální komunikací, bilingvální vzdělávací programy, vzdělávací programy s dominantními znakovými jazyky. Úplné a redukované vzdělávací programy.

Charakteristika předmětových metodik: individuální a skupinová logopedická péče sluchově postižených dětí a žáků. Charakteristika výukových textů. Upravované texty pro SP. Problematika čtení a výchova ke čtenářství. Možnosti využití technických prostředků a počítačové didaktické techniky na školách.

Pedagogická diagnostika sluchového postižení. Diagnóza a diferenciální diagnóza sluchových vad. Vyšetřování sluchu u dětí a dospělých. Objektivní a subjektivní vyšetřování sluchu.

Anotace

Charakteristika komunikačních strategií sluchově postižených školního věku, vymezení vzdělávacích a výchovných programů. Současný systém škol a zařízení pro osoby s postižením a jejich didaktická charakteristika.

Vývoj speciálních metod výchovy a vyučování sluchově postižených.