Charles Explorer logo
🇬🇧

Surdopedy and its methodology II.

Class at Faculty of Education |
OCRS18UC34

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Osvojení si teorie a praxe komunikačních systémů v integraci a rehabilitaci sluchově postižených dětí předškolního a školského věku. Teorie znakových jazyků. Historiografie a význam znakových jazyků pro sluchově postižené. Klasifikace vizuálně-motorických znakových jazyků těžce sluchově postižených. Znakový český jazyk. Dokumentace znakového jazyka. Metodika výuky znakového jazyka. Teorie překladu do znakového jazyka. Prstové abecedy a možnosti jejího využití.

Písemné dorozumívání: globální čtení, daktylní čtení, analyticko-syntetické čtení, psaná řeč jako formy dorozumívání sluchově postižených. Pomocné artikulační metody. Doplňovaná řeč (Cued speech). Metody facilitované a augmentativní komunikace.

Charakteristika komunikačních strategií sluchově postižených školního věku, vymezení vzdělávacích a výchovných programů. Současný systém škol a zařízení pro osoby s postižením a jejich didaktická charakteristika. Vývoj speciálních metod výchovy a vyučování sluchově postižených. Historický vývoj vyučovacích metod. Problematika vzdělávacích programů pro sluchově postižené v současnosti: orální vzdělávací programy, orální vzdělávací programy doplňované, vzdělávací programy se simultánní komunikací, vzdělávací programy s totální komunikací, bilingvální vzdělávací programy, vzdělávací programy s dominantními znakovými jazyky. Úplné a redukované vzdělávací programy.

Charakteristika předmětových metodik: individuální a skupinová logopedická péče sluchově postižených dětí a žáků. Charakteristika výukových textů. Upravované texty pro SP. Problematika čtení a výchova ke čtenářství. Možnosti využití technických prostředků a počítačové didaktické techniky na školách.

Pedagogická diagnostika sluchového postižení. Diagnóza a diferenciální diagnóza sluchových vad. Vyšetřování sluchu u dětí a dospělých. Objektivní a subjektivní vyšetřování sluchu.

Annotation

Characteristics of communication strategies of hearing impaired pupils, the definition of educational and educational programs. Current system of schools and facilities for people with disabilities and their didactic characteristics.

Development of special methods of education and teaching of the hearing impaired.