Pedagogická a poradenská diagnostika bude dávána do kontextu etap poradenského procesu, kde je kvalitně provedená diagnostika základem navazujících intervencí a terapie. Základy diagnostiky ve školství Diagnostika jako základ navazujících intervencí a terapie (psychologické, pedagogické). Poradenské vyšetření.
Zásady vyšetření ve školním poradenském pracovišti, specifické diagnostické situace na jednotlivých školských poradenských zařízeních. Okolnosti vyšetření, formulování zakázky.
Informovaný souhlas zákonných zástupců. Průběh vyšetření, vlastní diagnostický postup.
Nepřímé zdroje diagnostiky: informace od rodičů, zdravotní dokumentace, informace ze školy, rozbor školních výkonů. Přímé diagnostické zdroje, diagnostické postupy: anamnéza, pozorování, rozhovor, testování: psychologické testy a zkoušky, speciálně pedagogické testy a zkoušky, didaktické testy a zkoušky.
Závěr vyšetření: vyhodnocení, analýza záznamů, interpretace, sdělení rodičům, formulace závěru, zpráva. Profesní kompetence poradenského psychologie, etický kodex, další vzdělávání a rozvoj v oblasti diagnostiky.
Studenti budou seznámeni s podobou a průběhem diagnostického procesu v prostředí školy a školských poradenských zařízeních. Seznámí se také se základními typy nástrojů, které se používají k diagnostice v rezortu školství.
Seznámí se také s rozdílným přístupem v diagnostice ve školním poradenském pracovišti a školským poradenským zařízení. Dojde k postižení a konkretizaci zakázek ve školním poradenském pracovišti, pedagogicko-psychologické poradně, speciálně pedagogickém centru a středisku výchovné péče, ve shodě se současnou legislativou (vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školství).
Při konkretizaci zakázek bude kladen důraz na jednotlivá věková období a psychologická diagnostika na jednotlivých pracovištích bude pojímána ve vývojovém kontextu