Charles Explorer logo
🇨🇿

Ekonomika a finanční management

Předmět na Pedagogická fakulta |
OCSU19VP12

Sylabus

Ekonomika a finanční management ve školské řídící praxi

Finanční management:

Prezenční část:

Právní předpisy při financování škol:

●        obecně platné právní předpisy,

●        speciální předpisy pro oblast školství,

●        ostatní předpisy upravující financování škol,

●        způsoby zveřejňování předpisů.

Zdroje financování škol:

●        základní právní prostředí,

●        náklady školy a jejich členění,

●        přímé a nepřímé náklady,

●        zdroje financování,

●        časové použití prostředků.

Finanční rozhodování

●        Relevantní a irelevantní náklady

Distanční část (asynchronní, e-learning): 

●        Náklady a finanční rozhodování – případová studie a praktická cvičení fixující probíranou látku

Ekonomika vzdělávání:

Prezenční část:

Kompetence zřizovatele při financování škol:

●        kompetence obcí, krajů,

●        kompetence MŠMT,

●        kompetence zřizovatelů soukromých škol,

●        kompetence zřizovatelů církevních škol,

Distanční část (asynchronní, e-learning):

●        praktická cvičení fixující probíranou látku.

Prezenční část:

Rozpočet školy a jejich součástí:

●        základní právní prostředí,

●        návrh rozpočtu školy (právního subjektu),

●        specifické problémy nákladů,

●        stanovení závazných ukazatelů a rozpis provozního rozpočtu,

●        regulace čerpání rozpočtu,

●        kontrola čerpání rozpočtu,

●        rozpočtové změny,

●        rozbor hospodaření,

●        časové řady.

Distanční část (webinář):

●        Tvorba návrhu rozpočtu školy – případová studie a praktická cvičení fixující probíranou látku.

Prezenční část:

Fondy příspěvkové organizace:

●        druhy fondů

●        hospodářský výsledek,

●        zásady stanovení hospodářského výsledku,

●        porušení rozpočtové kázně.

Distanční část (asynchronní, e-learning): 

●        Postup přerozdělení zlepšeného hospodářského výsledku do fondů, metodika postupu – případová studie a praktická cvičení fixující probíranou látku.

Prezenční část:

Účetnictví:

●        zákon o účetnictví,

●        předávání funkcí,

●        specifické účetní případy.

Distanční část:

●        Typické chyby v účetnictví příspěvkové organizace, nedodržování zásad vedení účetnictví – praktická cvičení fixující probíranou látku.

Prezenční část:

Platy, mzdy:

●        základní pojmy a pravidla odměňování z ekon. pohledu,

●        specifické okruhy financování,

●        rozpočet platů a mezd,

●        složky platu, mezd, náhrady, odvody.

Distanční část:

●        Návrh platového výměru zaměstnance školy, stanovení nárokových a nenárokových složek platu, návrh vnitřního platového předpisu – případová studie a praktická cvičení fixující probíranou látku.

Prezenční část: 

Doplňková a jiná činnost:

●        právní předpisy,

●        doplňková činnost,

●        jiná činnost,

●        zásady odměňování v doplňkové, resp. jiné činnosti.

Distanční část:

●        Specifika realizace doplňkové činnosti v prostředí vzdělávací organizace – případová studie a praktická cvičení fixující probíranou látku.

Prezenční část

Kontrola:

●        základní právní předpisy,

●        obecné principy kontroly,

●        sankce ukládané za porušení povinností kontrolovaných osob,

●        oznamovací povinnost,

●        příklady kontrolních okruhů.

Distanční část

●        Nejčastější ekonomické chyby zjišťované kontrolními orgány v rámci veřejnosprávních kontrol škol – praktická cvičení fixující probíranou látku.

Aktuální změny v ekonomice a financování škol a ŠZ

Prezenční část

●        Aktuální a novelizované normy související s ekonomikou a financováním škol a ŠZ

●        Financování regionálního školství

●        PH max

Distanční část (asynchronní, e-learning)

●        Výhody a nevýhody tvorby rozpočtu prostřednictvím jednotlivých metod – praktická cvičení fixující probíranou látku.

Anotace

Účastník se orientuje v základních právních předpisech upravujících oblast financování škol a školských zařízení a jejich aplikaci ve školské praxi a je seznámen se systémem vícezdrojového financování. Část předmětu bude věnována i rozdílům ve financování škol s veřejným a neveřejným zřizovatelem.

Dále se seznámí se základními kompetencemi zřizovatele při zřízení nebo zrušení školy, při kontrole jeho čerpání a při jeho vypořádání se zřizovatelem a státním rozpočtem. Účastník se seznámí se stanovením hospodářského výsledku, s principem hmotné zainteresovanosti, druhy fondů PO a pravidly jejich použití. Cílem kapitoly účetnictví je definovat vstupy a výstupy účetnictví, přiblížit jeho vedení. V části platů a mezd, doplňkové a jiné činnosti a kontroly se seznámí se základními pojmy z oblasti odměňování, pravidly rozpisu rozpočtu mzdových prostředků a zásadami jejich využívání, s pravidly, za kterých může škola zřízená MŠMT, obcí nebo krajem kromě své hlavní činnosti efektivně využívat svěřený majetek a zajišťovat tak pro sebe další zdroje, seznámí se s obecnými principy kontroly hospodaření s veřejnými finančními prostředky.

Účastník bude schopen sestavit a udržet rozpočet školy nebo ŠZ a bude schopen zajistit kontrolu při delegování činností souvisejících s ekonomickým řízením školy nebo ŠZ.

Účastník se seznámí s legislativou a možnostmi realizovat doplňkovou a jinou činnost školy nebo ŠZ.

Účastnící se rovněž seznámí s aktualizovanými právními normami souvisejícími s ekonomickým řízením škol a ŠZ. Zorientují se v aktuálních finančních otázkách a přidělování prostředků do škol a ŠZ (např. PH Max a nový systém financování regionálního školství). Účastníci se rovněž zorientují v dalších finančních tocích do škol a ŠZ z účelově vázaných dotačních fondů a naučí se vyhledávat a aplikovat relevantní informace z této oblasti.