Ekonomika a finanční management ve školské řídíc í praxi
Finanční management:
Prezenční část:
Právní předpisy při financování škol:
● obecně platné právní předpisy,
● speciální předpisy pro oblast školství,
● ostatní předpisy upravující financování škol,
● způsoby zveřejňování předpisů.
Zdroje financování škol:
● základní právní prostředí,
● náklady školy a jejich členění,
● přímé a nepřímé náklady,
● zdroje financování,
● časové použití prostředků.
Finanční rozhodování
● Relevantní a irelevantní náklady
Distanční část (asynchronní, e-learning):
● Náklady a finanční rozhodování – případová studie a praktická cvičení fixující probíranou látku
Ekonomika vzdělávání:
Prezenční část:
Kompetence zřizovatele při financování škol:
● kompetence obcí, krajů,
● kompetence MŠMT,
● kompetence zřizovatelů soukromých škol,
● kompetence zřizovatelů církevních škol,
Distanční část (asynchronní, e-learning):
● praktická cvičení fixující probíranou látku.
Prezenční část:
Rozpočet školy a jejich součástí:
● základní právní prostředí,
● návrh rozpočtu školy (právního subjektu),
● specifické problémy nákladů,
● stanovení závazných ukazatelů a rozpis provozního rozpočtu,
● regulace čerpání rozpočtu,
● kontrola čerpání rozpočtu,
● rozpočtové změny,
● rozbor hospodaření,
● časové řady.
Distanční část (webinář):
● Tvorba návrhu rozpočtu školy – případová studie a praktická cvičení fixující probíranou látku.
Prezenční část:
Fondy příspěvkové organizace:
● druhy fondů
● hospodářský výsledek,
● zásady stanovení hospodářského výsledku,
● porušení rozpočtové kázně.
Distanční část (asynchronní, e-learning):
● Postup přerozdělení zlepšeného hospodářského výsledku do fondů, metodika postupu – případová studie a praktická cvičení fixující probíranou látku.
Prezenční část:
Účetnictví:
● zákon o účetnictví,
● předávání funkcí,
● specifické účetní případy.
Distanční část:
● Typické chyby v účetnictví příspěvkové organizace, nedodržování zásad vedení účetnictví – praktická cvičení fixující probíranou látku.
Prezenční část:
Platy, mzdy:
● základní pojmy a pravidla odměňování z ekon. pohledu,
● specifické okruhy financování,
● rozpočet platů a mezd,
● složky platu, mezd, náhrady, odvody.
Distanční část:
● Návrh platového výměru zaměstnance školy, stanovení nárokových a nenárokových složek platu, návrh vnitřního platového předpisu – případová studie a praktická cvičení fixující probíranou látku.
Prezenční část:
Doplňková a jiná činnost:
● právní předpisy,
● doplňková činnost,
● jiná činnost,
● zásady odměňování v doplňkové, resp. jiné činnosti.
Distanční část:
● Specifika realizace doplňkové činnosti v prostředí vzdělávací organizace – případová studie a praktická cvičení fixující probíranou látku.
Prezenční část
Kontrola:
● základní právní předpisy,
● obecné principy kontroly,
● sankce ukládané za porušení povinností kontrolovaných osob,
● oznamovací povinnost,
● příklady kontrolních okruhů.
Distanční část
● Nejčastější ekonomické chyby zjišťované kontrolními orgány v rámci veřejnosprávních kontrol škol – praktická cvičení fixující probíranou látku.
Aktuální změny v ekonomice a financování škol a ŠZ
Prezenční část
● Aktuální a novelizované normy související s ekonomikou a financováním škol a ŠZ
● Financování regionálního školství
● PH max
Distanční část (asynchronní, e-learning)
● Výhody a nevýhody tvorby rozpočtu prostřednictvím jednotlivých metod – praktická cvičení fixující probíranou látku.
Účastník se orientuje v základních právních předpisech upravujících oblast financování škol a školských zařízení a jejich aplikaci ve školské praxi a je seznámen se systémem vícezdrojového financování. Část předmětu bude věnována i rozdílům ve financování škol s veřejným a neveřejným zřizovatelem.
Dále se seznámí se základními kompetencemi zřizovatele při zřízení nebo zrušení školy, při kontrole jeho čerpání a při jeho vypořádání se zřizovatelem a státním rozpočtem. Účastník se seznámí se stanovením hospodářského výsledku, s principem hmotné zainteresovanosti, druhy fondů PO a pravidly jejich použití. Cílem kapitoly účetnictví je definovat vstupy a výstupy účetnictví, přiblížit jeho vedení. V části platů a mezd, doplňkové a jiné činnosti a kontroly se seznámí se základními pojmy z oblasti odměňování, pravidly rozpisu rozpočtu mzdových prostředků a zásadami jejich využívání, s pravidly, za kterých může škola zřízená MŠMT, obcí nebo krajem kromě své hlavní činnosti efektivně využívat svěřený majetek a zajišťovat tak pro sebe další zdroje, seznámí se s obecnými principy kontroly hospodaření s veřejnými finančními prostředky.
Účastník bude schopen sestavit a udržet rozpočet školy nebo ŠZ a bude schopen zajistit kontrolu při delegování činností souvisejících s ekonomickým řízením školy nebo ŠZ.
Účastník se seznámí s legislativou a možnostmi realizovat doplňkovou a jinou činnost školy nebo ŠZ.
Účastnící se rovněž seznámí s aktualizovanými právními normami souvisejícími s ekonomickým řízením škol a ŠZ. Zorientují se v aktuálních finančních otázkách a přidělování prostředků do škol a ŠZ (např. PH Max a nový systém financování regionálního školství). Účastníci se rovněž zorientují v dalších finančních tocích do škol a ŠZ z účelově vázaných dotačních fondů a naučí se vyhledávat a aplikovat relevantní informace z této oblasti.