Charles Explorer logo
🇬🇧

Discourse in pedagogy

Class at Faculty of Education |
OD0102105

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

1. Pedagogika jako věda, předmět pedagogiky. Struktura pedagogických disciplín. Základní koncepty pedagogiky, determinanty a kontexty výchovy a vzdělávání.  Aktuální problémy výchovy a vzdělávání.2. Metodologie pedagogiky. Základní metodologické přístupy (kvalitativní, kvantitativní, smíšený výzkum). Proces pedagogického výzkumu. Pedagogická terminologie.3. Cíle vzdělávání. Celoživotní učení. Úrovně vzdělávání podle ISCED. Vzdělávací systémy a jejich srovnání. Český vzdělávací systém. Evropský kontext vzdělávání.4. Teorie školské/vzdělávací reformy. Reformní pedagogické směry, jejich kritická analýza a podněty pro současné vzdělávací prostředí. Kurikulární politika. Současná kurikulární reforma, její podstata, cíle, přínosy a rizika.5. Funkce školy Kultura školy, diferenciace, individualizace, kooperace a participace. Problémy života školy (kázeň, vrstevníci, šikana, média, multikulturní problematika, evropská dimenze).6. Vyučování jako interakce. Pojetí žáka a nové role učitele. Projektování a pedagogické hodnocení.  Aktivitující výukové strategie.7. Teorie profese učitele. Koncept profesionalizace učitelství, přípravné a další vzdělávání učitelů. Aktuální problémy učitelů a pedagogických sborů.

Annotation

The aim of the course is to (1) clarify the essence of the transformation of education in the level of pedagogical theories and the reflection of experience, (2) to define the current issues and benefits of pedagogical sciences and to develop pedagogical thinking in interpreting pedagogical research, and (3) to develop the ability to integrate general pedagogical knowledge into education in biology.