Charles Explorer logo
🇨🇿

Biologická a sociokulturní antropologie

Předmět na Pedagogická fakulta |
OD0102113

Sylabus

1.       Seznámit studenty s nejnovějšími poznatky z profilujících disciplin biologické antropologie především z evoluční antropologie a primatologie,

2.       Vývojové antropologie a antropogenetiky a lidská variabilita,

3.       Oblastmi antropologie, kde existují styčná témata mezi biologickou a sociokultruní antropologie jako je sociobiologie člověka, ekologie člověka, archeologie a další.

4.       Podat základní přehled o možném propojování biologických, biosociálních a sociálních mechanismů,

5.       Vyložit jak se propojením antropologických disciplin může výrazně zvýšit kvalita kognitivních procesů a učení se obecně.

6.       Možnosti didaktického využití biologické a evoluční antropologie a primatologie

7.       Možnosti didaktického propojení biologické a sociální antropologie – průřezová témata

8.       Didaktický význam znalostí z vývojové antropologie pro školní praxi

9.       Antropogenetika a její význam pro výuku moderní antropologie – možné relace k sociobiologickým procesům a mechanismům

Anotace

Kurs je určen to studenty doktorského studia a měl by poskytnout přehled nejdůležitějších poznatků z fyzické a evoluční antropologie a sociokulturní antropologie. Struktura znalostí by měla být zaměřena na problematiku vzdělávání v biologii.

Kurs má kromě poskytnutí informací o struktuře dvou základních směrů antropologie dva základní úkoly: 1. seznámit studenty s nejnovějšími poznatky z profilujících disciplin biologické antropologie především z evoluční antropologie a primatologie, vývojové antropologie a antropogenetiky a lidská variabilita a, 2. seznámit studenty s oblastmi antropologie, kde existují styčná témata mezi biologickou a sociokultruní antropologie jako je sociobiologie člověka, ekologie člověka, archeologie a další. Dalším důležitým úkolem přednášky je objasnit studentům propojenost biologických, biosociálních a sociálních mechanismů, jejichž vhodným propojením se může výrazně zvýšit kvalita kognitivních procesů a učení se obecně.