Charles Explorer logo
🇨🇿

Teorie učitelské profese

Předmět na Pedagogická fakulta |
OD0115007

Sylabus

Obsah předmětu je dělen na několik subtémat:

·         Koncepty profesionalizace a de-profesionalizace učitelství a učitelského vzdělávání v kontextu přístupů české vzdělávací politiky k těmto fenoménům. S oporou o výzkumné nálezy budou reflektovány také klíčové trendy a přístupy v mezinárodní perspektivě. (Vladimíra Spilková)

·         Učitelská profese a její proměny a současné problémy. Měnící se společenské nároky na vykonávání profese. Koncepty kvalita učitele, profesní standard, karierní systém. Požadavky na kvalifikaci učitele a na pojetí jejich pregraduální přípravy.  Na základě textů a výzkumných zpráv budou diskutovány současné klíčové problémy učitelské profese v ČR, možnosti a meze jejich řešení. (Vladimíra Spilková)

·         Tematika učitelských sborů je dlouhodobě mimo odborný a výzkumný zájem u nás i v zahraničí, nedoceňován je i praktický dosah kvality sborů pro fungování školy. Ukazuje se přitom, že kvalita a stabilita učitelského sboru implikuje značný potenciál práce školy a je určujícím faktorem pro její kulturu. Lze předpokládat, že proměny současné školy v personální oblasti související např. s konceptem inkluze nebo se snižováním kvalifikačních požadavků na učitele, mají potenciální dopad na učitelský sbor, jeho klima i kulturu školy. S oporou o aktuální výzkumné nálezy se subtéma zabývá sociálním klimatem učitelských sborů ZŠ, jeho výzkumem, typologií z pohledu vedení lidí a fungování sborů, personální konstelací v učitelských sborech, konflikty ve sborech, mobbingem a pohybem (fluktuací) učitelů mimo sbor. Tematika učitelských sborů a jeho klimatu znovuotevírá řadu otázek, kterými se vrací k problematice učitelské profese. (Petr Urbánek)

·         Profesní rozvoj učitelů a formy jeho podpory

Subtéma se zaměřuje na proměny charakteristik a s nimi spojených potřeb podpory učitelů v různých fázích jejich profesního života. Pozornost je směřována zejména k učitelům začínajícím. Diskutovány jsou jednotlivé formy podpory -kurzy DVPP, mentoring, koučování, supervize, mediace, kolegiální podpora v rámci párové a týmové výuky aj., kriticky zvažovány výhody a rizika jednotlivých forem, potažmo podmínky jejich efektivity. Prakticky jsou představeny základní principy vedení podpůrného mentorského rozhovoru a principy facilitace týmové supervize. Analyzovány jsou kazuistiky jednotlivých učitelů zdůrazňující nároky na individualizaci při hledání vhodné podpory. (Tereza Krčmářová)

·         Reflektivní pojetí učitelské přípravy a práce s pedagogickým portfoliem. Reflektivní pojetí učitelské přípravy představujeme jako přístup, který má potenciál řešit problém nedostatečné integrace pedagogické teorie a praxe. Profesní portfolio prezentujeme jako jeden z účinných nástrojů reflektivního přístupu v učitelském vzdělávání, vedle dalších účinných cest, jako je uplatňování principu pedagogického izomorfismu, profesní učení v učících se komunitách a spolupráce s klinickými školami.

Subtématem v tomto odborném setkání bude rovněž diskuse k proměně nároků na učitele v podmínkách inkluzivního vzdělávání, k významu spolupráce učitelů s odborníky z dalších pomáhajících profesí a k využití intervenčního typu výzkumu a tvorby příkladů inspirativní praxe k popisu reality i ke změnám pedagogické praxe. (Anna Tomková)

Anotace

Předmět je zajišťován ve spolupráci s dalšími vyučujícími a externími lektory. Tým tvoří: prof. PhDr. Vladimíra Spilková, CSc., doc. PhDr. Anna Tomková, Ph.D., doc. PhDr. Petr Urbánek, CSc., PhDr. Tereza Krčmářová, Ph.D.

Cílem předmětu je orientovat doktorandy v aktuální problematice učitelské profese u nás a v zahraničí, v rovině teoretických východisek, výzkumného zpracovávání a aplikací v praxi.

Místo konání: PedF UK

Termín konání: letní semestr

Další běh kurzu se bude konat v letním semestru ak. roku 2022/2023

Přihláška do kurzu: Přihlášky přijímá garantka kurzu do 5. prosince 2022 na adrese: anna.tomkova@damu.cz.

Učebna a termíny setkání budou upřesněny podle počtu přihlášených doktorandů.

Forma a rozsah výuky: celkem 24 hodin, tj. 5 přednášek (celkem 15 hodin) a individuální konzultace (celkem 9 hodin)

Je očekávána účast studentů na přednáškách. V případě omluvené absence samostatné doplnění přednášeného tématu.