Obsah: 1. Pedagogika jako vědní obor (profil pedagogiky, výzkumná paradigmata, silné a slabé stránky pedagogiky, institucionální pedagogický výzkum). Role pedagogiky a pedagogického výzkumu v transformaci vzdělávání v ČR (východiska, klíčové koncepty). Aktuální otázky českého vzdělávání a vzdělávací politiky. 2. Metodologie pedagogického výzkumu. Kvantitativní a kvalitativní metodologie. Empirický výzkum. Analýzy zahraničních a domácích výzkumů edukační reality. Utváření pedagogické terminologie a její užívání ve vědecké komunikaci, klíčové pojmy. Formy vědecké komunikace, vědecké psaní. Vybrané techniky empirického výzkumu. 3. Výzkumný projekt a prezentace výsledků výzkumu (tvorba projektu a podání grantu, doktorská práce jako výzkumný projekt, portfolio doktoranda, vědecká konference, vědecké sdělení).
Místo konání: Ústav výzkumu a rozvoje vzdělávání, Myslíkova 7, Praha 1, učebna M209
Termíny konání: 12. 10., 2.11., 16.11., 7.12.
Doba konání: 9. 45 - 11. 15; 11.30 - 13.00 hodin
Objectives: The objective of the course is to provide deeper insight into the field of pedagogy and its contexts, to present the development and profile of pedagogy, interdisciplinary relations, internal structure of the field, its methodology and terminology. The aim of the course is to introduce the methodological issues of educational research and explain its methodological principles.
It will focus on methodological principles which can be used in writing process of dissertation thesis.