Obsah: 1. Historický kontext vzdělávání v Evropě
Evropské hodnotové paradigma, vývoj evropského civilizačního okruhu, integrační proces, Evropa v globálním kontextu. 2. Evropská unie a její problémy
Instituce a společné politiky, ČR a EU, čtyři svobody, koncept evropského občanství. 3. Vzdělávací politika v Evropské Unii
Vývoj vzdělávací politiky v průběhu integrace, cíle, principy a politické priority ve vzdělávání, koncept evropské dimenze, Bílá kniha o vzdělávání, Boloňský proces, Lisabonská strategie a klíčové kompetence, referenční rámce a program ET 2020. 4. Kulturní rozmanitost Evropy a vzdělávání
Kulturní identita, jazyky v Evropě, jazyková politika EU a Rady Evropy, Společný evropský referenční rámec pro jazyky, vzdělávání menšin, koncepty a problémy multikulturní výchovy a vzdělávání. 5. Vzdělávací systémy v Evropě
Vývoj a typologie vzdělávacích systémů, ISCED, společné znaky vzdělávacích systémů v Evropě, divenzita struktury, vybrané problémy vzdělávacích systémů, specifika transformace vzdělávání postkomunistických zemí střední Evropy. 6. Trendy ve vzdělávání v Evropě
Systematické monitorování vzdělávání, indikátory, aktuální data, a jejich interpretace.
Objectives:
To give details on the European processes, strategies and documents in the field of education, to deepen knowledge of the context of the development, changes and trends in European education systems, to improve skills of searching the European databases and critically interpreting the data gained.