Obsah: 1. Historický kontext vzdělávání v Evropě
Evropské hodnotové paradigma, vývoj evropského civilizačního okruhu, integrační proces, Evropa v globálním kontextu. 2. Evropská unie a její problémy
Instituce a společné politiky, ČR a EU, čtyři svobody, koncept evropského občanství. 3. Vzdělávací politika v Evropské Unii
Vývoj vzdělávací politiky v průběhu integrace, cíle, principy a politické priority ve vzdělávání, koncept evropské dimenze, Bílá kniha o vzdělávání, Boloňský proces, Lisabonská strategie a klíčové kompetence, referenční rámce a program ET 2020. 4. Kulturní rozmanitost Evropy a vzdělávání
Kulturní identita, jazyky v Evropě, jazyková politika EU a Rady Evropy, Společný evropský referenční rámec pro jazyky, vzdělávání menšin, koncepty a problémy multikulturní výchovy a vzdělávání. 5. Vzdělávací systémy v Evropě
Vývoj a typologie vzdělávacích systémů, ISCED, společné znaky vzdělávacích systémů v Evropě, divenzita struktury, vybrané problémy vzdělávacích systémů, specifika transformace vzdělávání postkomunistických zemí střední Evropy. 6. Trendy ve vzdělávání v Evropě
Systematické monitorování vzdělávání, indikátory, aktuální data, a jejich interpretace.
Cíle:
Seznámit studenty s evropskými procesy, strategiemi a dokumenty v oblasti vzdělávání, prohloubit znalosti kontextu vývoje, proměn a trendů v evropských vzdělávacích systémech, zdokonalit dovednosti práce s evropskými databázemi a kriticky interpretovat data.