Topics:
1. Characteristics of the strengths and weaknesses of the qualitative approach in comparison with quantitative research, combined research possibilities; planning process of qualitative research (objectives, conceptual and theoretical frameworks, formulation of research questions).
2. Ensuring the quality of research (credibility and validity, transferability, reliability, dependability); ethical questions and their solutions (ensuring the safety of research participants, confidentiality, informed consent).
3. Specifics of different strategies of qualitative research (grounded theory, case study, ethnographic and biographical approaches); multiple case studies of school as a concrete example of the application of one of the strategies of qualitative research.
4. Data collection methods (field notes; participant and non-participant observation; in-depth interview, focus groups; technical aspects of data collection).
5. Qualitative data analysis (transcription, various approaches to coding, using software tools; categorization and interpretation of results); writing research reports (interim records, database creation, quoting the participants’ opinions, preparation of reports for publication).
Studenti budou v návaznosti na Úvodní teoreticko-metodologický kurz seznámeni se základními teoretickými a metodologickými východisky kvalitativního výzkumu. Kurz bude specificky zaměřen na strategii případové studie a v jejím rámci budou vysvětleny hlavní metody shromažďování dat - pozorování a rozhovory, včetně způsobů pořizování záznamů.
(Pro cvičení v kurzu budou využity videozáznamy výuky a záznamy rozhovorů s učiteli pořízené ve vícepřípadové studii
školy v Centru základního výzkumu školního vzdělávání.) V průběhu distanční části kurzu budou účastníci provádět vlastní sběr dat. Součástí kurzu bude zpracování dat a jejich analýza. Studenti budou seznámeni s postupy kódování textu v softwarovém prostředí pro kvalitativní analýzu (MAXQDA). Při prezenčních setkáních i v e-learningovém prostředí povedou
účastníci průběžný diskurs o svých badatelských zkušenostech, který bude završen závěrečnou konferencí.