Charles Explorer logo
🇨🇿

Metodické aspekty inkluzivní pedagogiky

Předmět na Pedagogická fakulta |
OD0218012

Sylabus

Předmět je vyučován formou kontaktní výuky ( diskuzního semináře)  v rozsahu 2-3 hodin, se zaměřením na témata:

1. definiční okruhy "education for all" a "school for all";

2. celospolečenský přínos inkluzivního vzdělávání ve smyslu rozvoje lidských zdrojů;

3. paradigma změny (teorie změny) v prostředí vzdělávací instituce

4. odraz třídimenzionální didaktiky v metodice inkluzivní pedagogiky

5. hodnocení kvality inkluzivního vzdělávání

6. inkluzivní podpora v době přechodů ve vzdělávací dráze jedince

7. inkluzivní podmínky v terciárním vzdělávání Následuje samostatná práce účastníka zaměřená na sběr dat, rešerši a zpracování písemné studie v rozsahu 6-8  týdnů a její obhajoba.

Anotace

Vytváření příznivých podmínek pro inkluzi na všech stupních vzdělávání zahrnuje změny ve školním prostředí, v didaktice a metodikách. Heterogenita dětí, žáků a studentů se stává žádoucí sociální formou, rozdílný výkon a rozdílné nadání jedince jsou vnímány jako přínos pro vzdělávací proces.

V předmětu je tematizována filozofická podstata inkluzivního vzdělávání, jeho principy, hodnoty, cíle. Účastníci diskutují změny vnitřního prostředí školy, didaktiku a metodiky v procesu inkluzivní výuky, problematiku komunity a rodiny v kontextu inkluzivního vzdělávání.Pozornost je věnována metodickému zajištění tranzitů v kontinuu inkluzivního vzdělávání, hledání průniků inkluzivní a speciální pedagogiky, participačnímu výzkumu v oblasti vzdělávací a sociální inkluze. Na základě individuálního zájmu účastníků mohou být analyzovány inkluzivní podmínky v terciárním vzdělávání.