Charles Explorer logo
🇨🇿

Didaktické aspekty rozvíjení zdravotní gramotnosti v kontextu inkluzivního vzdělávání

Předmět na Pedagogická fakulta |
OD0218014

Sylabus

Zdraví – teoretické vymezení, pojetí kategorie zdraví.

Determinanty zdraví a možnosti jejich ovlivňování. Faktory podporující zdraví, preventivní strategie.

Zdravotní stav populace v Evropě – strategické dokumenty WHO.  

Zdravotní gramotnost a její role v péči o zdraví, rozvojové priority.

Podpora zdraví v kurikulárních dokumentech v ČR a v zahraničí.

Transformace projektovaného kurikula výchovy ke zdraví do edukace v podmínkách inkluzivní školy.

Škola podporující zdraví v projektech a v pedagogické praxi.

Výzkum v oblasti zdraví-učitel-škola.

Specifika pedagogického přístupu ve zkoumání otázek zdraví.

Anotace

Předmět na základě dostupných výsledků výzkumů (mapujících úroveň zdravotního stavu obyvatelstva) poskytuje argumenty dokládající potřebu hledat cesty k rozvíjení zdravotní gramotnosti v mezioborovém kontextu. Předkládá teoretická východiska pro celostní pojetí zdraví, které představuje novou kvalitu v rozvoji vědeckého poznání. V návaznosti na programové dokumenty WHO jsou analyzovány determinanty zdraví a vymezeny rozvojové priority zdravotní gramotnosti. Doktorandi jsou motivování k hlubšímu poznávání problematiky zdraví, k zapojení do vědeckého zkoumání vztahu zdraví a kvality života.

Předmět umožňuje studovat didaktické aspekty vzdělávání v oblasti podpory zdraví v kontextu inkluzivního vzdělávání. Objasňuje současné pojetí výchovy ke zdraví v kurikulárních dokumentech a zahraničních vzdělávacích programech. Seznamuje studenty s multidisciplinárním systémem ochrany zdraví a bezpečí ve školách. Upozorňuje na variability strategického jednání vedoucího ke zvládání rizik ohrožujících zdraví, na formy a metody prevence. Zejména se jedná o strategii zvládání auto-destruktivního jednání, ohrožení závislostmi, civilizačních chorob, stresu, skrytých forem násilí, zneužívání, šikany, mediálních manipulací, zdraví poškozujícího nutričního chování. Semináře poskytují prostor k rozpravě o metodologii a výsledcích pedagogického výzkumu zaměřeného na problematiku zdraví.