Charles Explorer logo
🇨🇿

Edukace žáků se specifickými poruchami učení

Předmět na Pedagogická fakulta |
OD0218015

Sylabus

OBECNÉ OTÁZKY

·         Terminologická východiska - vymezení pojmu SPU, definice, projevy specifických poruch učení

·         Systémový přístup k poruchám učení - systémový a kauzální přístup, systémové myšlení

·         Specifické poruchy učení v kontextu mezinárodního srovnání

·         Etiologie specifických poruch učení a chování - dispoziční příčiny, vliv prostředí · Detailní rozbor symptomatiky ADD, ADHD . Deficity dílčích funkcí

·         Sekundární a primárná důsledky poruch chování a specifické poruchy učení

·         Diagnostika a intervenční přístupy k specifickým poruchám učení

·         Systém péče o žáky se specifickými poruchami učení v ČR

·         Inkluzivní edukace žáků se specifickými poruchami učení, postoje žáků ke škole a učení, vzdělávací potřeby žáků se specifickými poruchami učení

·         Studijní a profesní orientace žáků a studentů s SPU (škola, pedagogové, terapeuti)

·         Projevy poruch učení a chování v osobnostním vývoji, problematika dospělých jedinců  

SPECIALIZAČNÍ OKRUHY:

·         Zvláštnosti psychického vývoje jedince s SPU

·         Resilience v rodině a výchovné působení na dítě s SPU, rodiče jako partneři

·         Zásady reedukační péče, intervenční přístupy, alternativní metody

·         Reedukace dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie a dalších poruch SPU

·         Kognitivní procesy v odraze osobnosti jedince s SPU

·         Postavení cizího jazyka ve vzdělávání žáků s SPU

·         Strategie a přístupy v inkluzivní edukaci jedinců se specifickými poruchami učení

·         Identifikování potřeb-motivace, zvládání zátěže a úspěšnost jedince s SPU v procesu učení

·         Sociální a kulturní potřeby jedince s SPU v životě

·         Odstraňování bariér neúspěchu čtenářská a matematická gramotnost

Anotace

Předmět je zaměřen na problematiku edukace intervence a diagnostiky u osob se specifickými poruchami učení a chování. Pozornost bude věnována současným světovým trendům, výzkumům i aktuálním přístupům k jedincům s SPU v rámci mezioborového kontextu s cílem aplikovat získané poznatky do výzkumných strategií v edukaci, intervenci a podpoře žáků se specifickými poruchami učení.

Získané znalosti propojovat do edukační praxe i s využitím příkladů dobré praxe z mezinárodního školského prostředí.