OBECNÉ OTÁZKY
· Terminologická východiska - vymezení pojmu SPU, definice, projevy specifických poruch učení
· Systémový přístup k poruchám učení - systémový a kauzální přístup, systémové myšlení
· Specifické poruchy učení v kontextu mezinárodního srovnání
· Etiologie specifických poruch učení a chování - dispoziční příčiny, vliv prostředí · Detailní rozbor symptomatiky ADD, ADHD . Deficity dílčích funkcí
· Sekundární a primárná důsledky poruch chování a specifické poruchy učení
· Diagnostika a intervenční přístupy k specifickým poruchám učení
· Systém péče o žáky se specifickými poruchami učení v ČR
· Inkluzivní edukace žáků se specifickými poruchami učení, postoje žáků ke škole a učení, vzdělávací potřeby žáků se specifickými poruchami učení
· Studijní a profesní orientace žáků a studentů s SPU (škola, pedagogové, terapeuti)
· Projevy poruch učení a chování v osobnostním vývoji, problematika dospělých jedinců
SPECIALIZAČNÍ OKRUHY:
· Zvláštnosti psychického vývoje jedince s SPU
· Resilience v rodině a výchovné působení na dítě s SPU, rodiče jako partneři
· Zásady reedukační péče, intervenční přístupy, alternativní metody
· Reedukace dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie a dalších poruch SPU
· Kognitivní procesy v odraze osobnosti jedince s SPU
· Postavení cizího jazyka ve vzdělávání žáků s SPU
· Strategie a přístupy v inkluzivní edukaci jedinců se specifickými poruchami učení
· Identifikování potřeb-motivace, zvládání zátěže a úspěšnost jedince s SPU v procesu učení
· Sociální a kulturní potřeby jedince s SPU v životě
· Odstraňování bariér neúspěchu čtenářská a matematická gramotnost
Předmět je zaměřen na problematiku edukace intervence a diagnostiky u osob se specifickými poruchami učení a chování. Pozornost bude věnována současným světovým trendům, výzkumům i aktuálním přístupům k jedincům s SPU v rámci mezioborového kontextu s cílem aplikovat získané poznatky do výzkumných strategií v edukaci, intervenci a podpoře žáků se specifickými poruchami učení.
Získané znalosti propojovat do edukační praxe i s využitím příkladů dobré praxe z mezinárodního školského prostředí.